Ценностите в „Сексът и гР/Ладът” – новата субкултура!? (Част 2)
Любомира Любенова, 16.07.2008
Ценностите са онези пътни знаци, които направляват поведението ни. Те ни помагат при взимането на решения, при избиране на модела на поведение. Те са тези, които ни оформят като личности. Ако искаме да разберем ценностите на някого, със сигурност трябва да наблюдаваме поведението му.
Ето как ще открием ценностните системи на всяка от героините във филма „Сексът и градът” – като наблюдаваме поведението им. Представяме ви четири типа жени, които живеят според различни ценности.
Отдавна не живеем в дните, когато девствеността е била основната добродетел; когато целта на моралните хора е била да се контролират. Не е имало време в историята на човечеството, в което мъжете да не са привличани сексуално от жени. Но ценностите са били доста по-различни, отколкото са сега. Когато мъжете са били в позиция на водачи на домовете си, от тях се е очаквало да проявяват добродетели и себеконтрол. Преди индустриалната революция мъжете са вярвали, че преди всичко трябва да се въздържат от сексуални грехове заради доброто на семейството си и обществото. Индустриалната революция предизвикала мъжете да излязат от дома си. Тя превърнала дома от място на продуктивни взаимоотношения в място на консуматорство. Работата от дома се изместила във фабриките. Там било мястото на успеха. Мъжете станали морално закоравели, а от жените се очаквало да продължават да бъдат верни на моралните си ценности. Така са се родили противоречията между двата пола. Така се е родил феминизмът. Така жените започнали не просто да са равни с мъжете, а да приличат на тях. Вместо в дома си през повечето време на жената е на работното място.
Това е картината, обрисувана в детайли във филма "Сексът и градът".
Флирт, мъже, предизвикателство
Това е светът на Саманта – независима жена, която смята брака за загуба на време. Тя държи и на успешната си кариера, и на многото си сексуални партньори. За всички мъже тя е предизвикателство за секс. Обича да си набелязва партньори, с които, разбира се, няма трайни отношения. Постига целите си, като използва слабото място на мъжете. Поведението й е изпълнено с подтекст. Често мъжете усещат това, но не могат да устоят.
Възпитание, миловидност, илюзии
Това е Шарлот. Облечена винаги в стил и никога с цел предизвикателство. Не използва груби думи. Не обича мръсни вицове. Душата й е изпълнена с романтика. Тя е мечтател. Предполагам, сещате се за какво мечтае… За принца на бял кон. Тя обича да живее повече в илюзии, отколкото в реалността. Но може би това е нейният начин да се съхрани. Няма арогантно мислене за сексуалните взаимоотношения.
Самоувереност, самостоятелност... самота
Главната героиня Кари е тази, която пише рубриката „Сексът и градът“ в един от големите нюйоркски вестници. Затова тя е известна. Вдъхновява се от личните си любовни драми и от тези на приятелките си. Тя е пряма и много открита. Въпреки че харесва свободата си, продължава да търси истинската любов. Изкарва парите си сама и това й дава самоувереността да има своите малки мании, на които много държи – обувките.
Работа, работа, работа...
Миранда постоянно работи. Нейният живот е изпълнен с много объркани връзки. Тя се разкъсва между работата и личния си живот. Има строг външен вид, делова е. Трудно се оставя на течението, защото в главата й непрекъснато се чува: „Утре си на работа, имаш да завършваш проект, имаш среща рано сутринта…“ Не обича да закъснява след работа, защото това ще попречи да бъде работоспособна през следващия ден. Четирите жени разкриват четири модела на поведение. А почитателките на филма определено идентифицират себе си с някоя от тях. Ето това са ценностните системи, които можем да прихванем, без да се усетим. Дали филмът натрапва точно тези четири типа на женско поведение, или просто отразява вече съществуващите модели? Въпреки начина си на живот и различните си разбирания дамите търсят истинската любов – всяка по своя начин. Те са избрали различни пътища, но е интересно дали някога ще стигнат до ИСТИНСКАТА истинска любов? Това е въпросът, на който може би няма да си отговорим до края. Сякаш колкото повече говорим за любов, толкова повече тя липсва.
Бракът е обект на презрение
Според Миранда „бракът разваля всичко”. Саманта заявява, че не вярва в брака. Героите са съгласни, че са наистина щастливи, докато не решат да „заживеят щастливо завинаги”. Бракът не е посвещение на двама души един към друг, а възможност единият да придобие имуществото на другия. Той е по-скоро материално уреждане, отколкото доживотно посвещение.
Завистта е цел
Да накараш приятелките ти да ти завиждат заради модерното ти облекло, непосилно скъпите за тях бижута (които ти с удоволствие носиш!), сексуалните партьори, които имаш... Ето това са целите на съвременната жена в „Сексът и градът”.
Материализмът е религията на новото време
Вместо годежен пръстен Кари иска огромен гардероб. Вместо брачна интимност със съпруга си Миранда търси развитие в кариерата. Единственото желание на Саманта е да притежава отрупания със скъпоценни камъни пръстен във формата на пеперуда. „Сексът и градът” претендира, че показва добрия живот на жените. Разбира се, това е измислица. Но да не забравяме – всяка измислица е резултат от желанието на сърцата ни. И все пак... Това ли е, което искаме? Кой тип женско поведение си избираме? Как се оставяме толкова лесно да ни бъдат натрапени ценности? Героините обект на желание ли са, или са идоли? И... това ли е лицето на модерната жена?
Градът, сексът и гладът
Градът е място за секс, а не за любов. Градът е шумният заглушител на ценностите и чистите стремежи. Ако се намираш в града, си поставен в среда на по-голяма конкуренция. Затова трябва да си възможно най-атрактивен, за да привлечеш вниманието. Вече няма нужда да работиш над вътрешния си човек, защото външността върши по-голямата част от работата. Градът предлага безкрайна броеница от възможности, които увличат. Тръгвайки след първата и втората възможност, попадаме във водовъртежа на натрапените ценности, които крещят: „Ако не се държиш по този начин, ще изглеждаш глупаво в очите на другите! Ако нямаш много сексуални партньори, значи не си желан. Ако не водиш безразборен нощен живот, ти си скучен.”
Сексът е насладата, критерият за привлекателност, начин за постигане на целите (които в повечето случаи са с материална стойност!).
А гладът... си остава. Глад за любов, за истински приятелства, за чисти взаимоотношения... Душата гладува. И няма как да бъде нахранена, ако живеем в субкултурната действителност на секса и града. А може би след време ще осъзнаем, че сме попаднали в друга субкултурна среда... На секса и глада.
« назад
|