E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Сряда, 24.04.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Блудницата, хваната в прелюбодейство


Радостина Миланова, 20.10.2011

<font color=red>Блудницата, хваната в прелюбодейство  </font>

В тази история и начина, по който евангелист Йоан (Йн. 8:1–12) описва нещата, се разбира, че жената е заловена в момент на прелюбодейство, което говори за наличието на съучастник в действието. Дори както Йоан описва нещата, тя е хваната в прелюбодейството й, в нейния грях, но за да има прелюбодейство, трябва да има и друга страна. Неизвестен остава фактът, какво е станало с мъжа и защо той не е подведен под отговорност. Обстоятелствата, при които се случва всичко това, са много показателни за всеки отделен детайл от тази история. Исус е в храма и поучава целия народ, който е там. Всички те са свидетели и очевидци на случващото се, когато фарисеите довеждат жената, хваната в прелюбодейство. Те вече имат присъда за нея, така както пише в Мойсеевия закон – да се убие с камъни, но целта им е да изпитат Исус (ст. 6). Книжниците и фарисеите са религиозните водачи и пазителите на закона, имащи властта да управляват, могат да направят каквото се искат и без да питат Исус, но в случая те имат цел и искат да го злепоставят пред множеството. Дори и несъзнателно и лицемерно, по този начин те издигат авторитета на Исус, като Го наричат „Учителю”, като цитират закона и искат Неговото мнение. Със сигурност те имат друго очакване за развръзката на нещата.


В първия момент Исус сякаш не им обръща внимание, но понеже те постоянстват да го питат, той им дава отговор. Въпреки че техният въпрос е насочен към жената и какво да правят с нея, отговорът на Исус е насочен към самите тях. До този момент сякаш присъствието на жената остава встрани, разговорът и действието се развиват предимно между Исус и книжниците и фарисеите. Това, което чуват от Исус, не е това, което очакват и целят. Те са разочаровани или най-малкото засрамени и обвинени с думите на Исус: „Който от вас е безгрешен, нека пръв хвърли камък на нея”. С това Той им дава шанс да я осъдят или убият, но според други критерии на един по-висш морален закон. Исус вече е казал в проповедта на планината критериите на Неговото учение. Той вече е говорил за прелюбодейството (Мат. 5:27–28). Също и за съденето и обвинението – „не съдете за да не бъдете съдени” (Мат. 7:1–5). И всичко това Исус поучава както за народа, така и визира конкретно книжниците и фарисеите.


Освен че в случая, обвинявайки жената, те се намират виновни, а с това – разочаровани или засрамени от развръзката на събитията, те се оттеглят и си отиват. Обвинението на съда от тяхна страна и решението на съда от страна на Христос на този етап е в полза на жената. В тази история Исус отхвърля двойния стандарт и обръща съда върху обвинителите.


Когато книжниците и фарисеите вече са се разотишли, Исус намира време и за жената, като й отделя специално внимание. Той е насаме с жената, но пред мнозина свидетели. Цялото множество, което се е събрало да слуша поучението Му, е в очакване какво ще направи Исус с жената и как ще постъпи с нея. Исус винаги успява да изненада хората, особено с отношението си към жените в повечето случаи провокиращо техните разбирания. И в този случай, дори и при наличието на грях, Исус не осъжда жената и не я обвинява. За пореден път Исус показва пред обществото, че жената не е по-грешна или по-недостойна от мъжа. Нещо повече – в този случай жената е грешница, а мъжете са „елитът на обществото”, книжниците и фарисеите. Какъв по-голям контраст от този и какво по-очевидно свидетелство е необходимо за присъстващите, които са там, за да забележат отношението на Исус към жената? Това, че Той не я осъди, но й даде шанс за нов живот, за чисто ново начало, и ако всичко това Исус извърши пред цялото множество, то кой можеше да се осмели да не го признае?


Исус издигна достойнството на една грешница до нивото на книжниците и фарисеите или, от друга страна, принизи техния авторитет до този на една жена, и то грешница. С отношението си към нея Исус показва, че тя е не по-малко достойна от тях и от всички останали, дори и грешна. Той връща нейното достойнството, като не я осъжда за миналото, но я изпраща в обществото с условието да не съгрешава повече.


Както в тази история, така и във всяка една от другите отношението на Исус към жената винаги е променящо както в нейния личен живот, така и относно положението й в обществото.


        


 


 


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ЖЕНАТА И ВЯРАТА
Глад за небето
Ако ти, ако аз...
Коя съм аз?
Национална женска конференция на ОЕЦ
Блудницата, хваната в прелюбодейство
Малките хубави неща
Светът не мисли за нежност и любов
Красотата на християнката
Робството – нашето изобретение
Децата ни – заедно в екип
Силната жена
Времето на... хубавите неща
Кой може да намери добродетелна жена…
Когато жената мълчи...
Сутрешните ни молитви


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават