E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 23.04.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Справедлив ли е проектозаконът за амнистията


Габриела Николова, 07.03.2007

<font color=red>Справедлив ли е проектозаконът за амнистията</font>

Всички неумишлени престъпления и престъпления по непредпазливост ще бъдат амнистирани. Това предвижда приетият в началото на януари т.г. от правителството проектозакон за амнистията, внесен от правосъдния министър Георги Петканов, по повод приемането на България в ЕС.


В обсега на закона попадат леките умишлени престъпления, извършилите престъпления до приемането на закона от Народното събрание, осъдените рецидивисти с остатък от присъдата до 3 месеца, непълнолетните с остатък до 2 години, осъдените за първи път с остатък до 1 година и майките с две или повече деца с остатък на присъдата до 3 години, обясни министър Петканов.


В обсега на проектозакона не попадат извършилите убийства, блудства, изнасилвания, подбуждане и подготовка на убийство, склоняване към проституция, приготовления за грабеж, организиране на хазартни игри без разрешение, предизвикване на катастрофи с тежки последици.



Пастор Борджиев, вие сте капелан в Кремиковския затвор. Служите там с Божието Слово на затворниците. Основателен ли е този закон?


– Тези поправки в закона трябва да бъдат разгледани много внимателно и от юридическа страна, и от цялото общество, преди да бъдат внесени за гласуване. Едва ли има друг закон и друга тема в нашето общество през последните години, която да е толкова болезнена, както проблемът с престъпността, с правосъдната система, с осъдените в затвора, включително въпросът за тяхната амнистия. Знаете, че имаше амнистия след 1989 г. Оттогава досега затворниците, лишени от свобода, очакват нова амнистия. Влизането на България в Европейския съюз е добър повод за това. Аз съм съгласен с амнистията. Хората, които ще бъдат амнистирани, трябва да са внимателно подбрани. Опитът в служението в затворите през последните 8 години ми показва, че наистина има престъпници, които са осъзнали своето деяние, които са преосмисляли своите дела, и за тях би трябвало да има амнистия. Колкото и странно да звучи или е трудно за вярване, наистина за някои от задържаните затворът е оказал положително влияние.


 


В момента нашите затвори са претъпкани и няма прилични условия за затворниците там. Този факт е посочен като основен мотив за проектозакона. Има ли обаче библейско основание да искаме помилване на затворниците?


– Това до голяма степен се преплита с темата за прошката. Ако ние сме готови да простим на някого, това означава, че би трябвало да бъдем готови и да покажем тази амнистия в действие. Само че трябва да се направи тази много ясна разлика между амнистията като дело на законотворците и духовната страна на прошката – тази, която Бог дава и която и ние сме длъжни да дадем. Ако ние ги препокрием, при всички случаи ще сбъркаме – да препокрием духовната божествената прошка с амнистията или пък амнистията с прошката, тези две неща трябва да бъдат ясно разделени.


 


Вие имате деца. Не се ли страхувате за тях при една такава амнистия?


– За мен на първо място изключително важно е един човек да приеме Господ и Неговата прошка. Когато е разбрал, че греховете му са простени, той заживява нов живот. Той е променен. Когато търсиш Бог, търсиш и Неговата защита. Аз като вярващ човек се чувствам защитен от Бога и си мисля, че ако един човек стои близо до Бога, Той няма да позволи на неговото дете да му бъде навредено, но дори Бог да допусне да се случи нещо, мисля, че Той ще даде и мъдрост на всеки, който вярва в Него, как да реагира.


 


Какво ще кажете за реални случаи, когато е много тежко: дете е убито брутално и престъпникът подкупва съда, разхожда се на свобода и ви се присмива, и няма желание за промяна. На такъв човек трябва ли да му се прости?


– Ние, хората, сме склонни да стигнем до крайности, да изопачаваме даден въпрос или дадена тема, като смятаме, че ако простим, ние въобще не трябва да се занимаваме да търсим справедливост за този човек или, ако я търсим трябва, е докрай, като отмъщение, и по никакъв начин да не сме склонни да простим. Аз съм убеден, че едновременно човек може да прости и заедно с това да търси и възмездие спрямо деянието и закона на страната. Този човек е нарушил законите на страната, които са гласувани и приети от народа, и според тях има наказание, което трябва да изтърпи. Но това, че аз ще искам неговото осъждане и ако отида в съда, ще свидетелствам срещу него, не означава, че не съм простил неговото деяние. Аз трябва да му простя, защото, ако не простя, проблемът остава вътре в мен.


 


 Казахте, че ако не простите, проблемът остава вътре във вас и ви засяга лично. В Евангелието на Лука 17:3 се казва: ”Ако съгреши брат ти, смъмри го и ако се покае, прости му.” Тук виждаме едно условие – ако се покае… Искам да ви попитам: а ако не се покае?


– Тук е въпросът за разделянето на прошката – прошката вътре в сърцето на човека и това, което трябва да се даде, като развързване на духовния свят спрямо човека. Аз съм готов да простя всичко на всекиго, защото и аз съм човек и съм в състояние да извърша и престъпление, и грях. След като аз искам на мен да ми се прощава, би трябвало и аз да мога да прощавам. Това, че прощаваш, не означава, че ти оневиняваш самия човек за неговото деяние. Много показателен е случаят с разбойниците, които бяха разпънати заедно с Христос на кръста. Христос даде опрощение на този, който се покая, като му каза истината: „Още днес ще бъдеш с мен в рая.” Но въпреки това Той не го свали от кръста. Спрямо римските закони този човек вероятно беше извършил престъпления, насилвания, грабежи и пак според закона умираше за своето деяние. Ала това, че умираше, не означава, че не получи прошката от Бога, или това, че получи прошката от Христос, не означава, че той беше оневинен от закона.


 



 


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИНТЕРВЮ
Молитвата
Църква и държава
Църква и държава
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
В страданието Христос ни носи на ръцете Си
Нов буквален превод на Новия завет
Божите чудеса днес
Карандила – Планината на преображението
„Да си християнин, се иска издръжливост”
Християнството като взаимоотношение с Бога - Троицата
Християнството като взаимоотношение с Бога
Трафикът на хора – съвременното робство


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават