Сиянието на Византия
Ваня Кръстева, 24.09.2011
Над 120 украсени гръцки ръкописа от 13 хранилища на Балканите са подредени в уникална по рода си изложба в Националната галерия за чуждестранно изкуство. Тя е част от програмата на провелия се в София ХХІІ международен конгрес за византийски изследвания „Византия без граници”. Над 1200 делегати от 46 страни посетиха събитието. Всички те са били впечатлени от мащабността на изложбата, а половината от експонатите са неизвестни дори на специалистите. Ръкописите са от България, Гърция, Албания, Сърбия и Македония, а голяма част от тях са труднодостъпни. Така се разширява хоризонтът на присъствие на украсената гръцка книга извън пределите на основните центрове в столицата Константинопол.
Хронологичният диапазон на изложбата дава възможност да се проследи постепенното развитие на оформянето естетическия вид на ръкописа, свързано преди всичко с неговите функции и поръчка, с използването му за всекидневни литургични нужди или за индивидуално моление от висшите църковни и светски среди.
Изложбата е предимно с богослужебна литература – евангелия, псалтири и др. Подборът на ръкописите е направен и с оглед на тяхната украса. Една група ръкописи (9.–10. век) предлага семпъл, но изискан рисунък, изпълнен в цвета на мастилото. Друга група от същата епоха предлага образци на т.нар. стил негатив или карминен, изпълнен с червено мастило на фона на пергамента или хартията, който използва мотиви на повлека, палметата, геометрични, плетенични, орнитоморфни и зооморфни орнаменти.
Проф. Аксиния Джурова – автор и куратор на изложбата
Особен интерес предизвика показването на ръкописите от Тирана. Досега бяха показвани само няколко страници от изложбата през 2000 г. във Ватикана, дори самата общественост в Албания не беше запозната с тези ръкописи. За първи път тук се показват най-емблематичните от тях. Сред тях е четвъртият в света евангелски текст, по който ние възстановяваме новозаветния корпус, т.нар. Евангелие (Codex Purpureus Beratinus, известен и като Beratinus I), което е писано върху пурпурен пергамент със сребро. Следващият е виолетово-пурпурен, който е писан със злато и съдържа прекрасни миниатюри, началата на текстовете са с великолепни заставки и вътре самият текст е разчленен спрямо службата.
Пурпурните ръкописи с двете Евангелия – на Матей и Марк, са писани през 6. век. По време на Втората световна война са били скрити в един кладенец в Берат и 20 години по-късно са намерени случайно, в много тежко състояние. След реставрирането им в Китай днес те са част от програмата „Паметта на света” на ЮНЕСКО.
В два луксозни тома са събрани студиите на проф. Аксиния Джурова, изследващи украсените гръцки ръкописи от Албанския държавен архив от 6. до 14. век.
Тук може да се направи сравнение и да се види влиянието на латинската култура в ръкописите от 12. и 13. век от Епир и Южна Италия, където инициалите влизат агресивно, докато при православието респектът към Божието Слово е бил изключително силен.
Проф. Аксиния Джурова
Ние се опитваме да покажем и защо нашата култура като православна е в модела на Йоановото евангелие, т.е. „В началото бе Словото; и Словото беше у Бога”, и всъщност това е единствената истина. И макар чрез второстепенните елементи, каквито са украсата и илюстрацията, опитваме се да дадем на широката публика поне малка възможност да види уменията на калиграфите и респекта, с който те са подхождали, пренасяйки Словото на Бога в Неговия дом, защото ръкописът е домът на Божието Слово. Писането е свещенодействие, монахът се е подготвял преди това, то е своеобразна аскеза, ти не можеш просто така да седнеш и да преписваш един ръкопис. И тъй като в нашето време, в което всичко се измерва с парични стойности, духовността е запратена в ъглите на обществото, докосването до една подобна духовност ми се струва, че е нещо много важно и ако това сме успели да направим, поне малко сме изпълнили целите, които са предназначени към една по-широка публика.
Изложбата „Сиянието на Византия. Украсени гръцки ръкописи от Балканите от 6. до 18. век” можете да разгледате до края на септември т.г. в Националната галерия за чуждестранно изкуство в София.
« назад
|