E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 20.04.2021 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Начало на евангелските баптистки църкви в България


Момчил Петров, Георги Гърдев, 28.04.2007

Институт за българска протестантска история

Началото на баптисткото движение в България е свързано с няколко еднакви по влияние фактора. Сравнено със зараждането на предишните две евангелски църкви – Конгрешанската и Методистката, трябва да обърнем внимание, че в случая с баптистите няма никакво участие на американска организация или мисионери.


През 1864–1866 г. следствие непрестанните репресии в Руската империя около 40 семейства на руско-немски баптисти се преселват от района на Украйна в пределите на Османската империя близо до град Тулча, Северна Добруджа. Парадоксален е фактът, че една ислямска, макар и мъчително реформираща се, държава проявява по-голяма толерантност към християнска общност от православна Русия. Скоро след тези събития Британското библейско дружество назначава като пътуващи книжари служителите от тази общност Яков Клунд и Мартин Херингер. За тяхното назначаване сериозна роля изиграва настояването на Кристиян Кшоса и Кучевски – баптисти от полско-немски произход, служители на Библейското дружество, назначени като отговорници за Северна България.


Работата за Британското библейско дружество позволява на тези служители да проповядват благовестието в българските селища. Следствие от тяхната дейност възникват баптистките общности в Русе и Лом. В Русе служението организирано започва от 1875 г. Първите събрания са в дома на Херингер, като скоро след това се налага да бъде закупена отделна сграда.


Когато през 1884 г. Иван Каргел, баптистки пастор от немски произход, служител на църквата в Санкт Петербург, пристига в Русе и поема ръководството на църквата, тя вече наброява 28 души. През 1887 г. Каргел заминава обратно за Санкт Петербург, за да се отдаде на работата си там. Русенската църква е поета от пастор Васил Марчев, който от 1883 г. се обучава в Германската баптистка семинария в Хамбург.


През 1888 г. църквата има 32-ма членове, а през 1893 г. нараства на 65 членове. През 1898 г. е поета от пастор Евгени Герасименко (от руски произход, също възпитаник на семинарията в Хамбург, служил като пастор на църквата в Тулча и женен за дъщерята на Мартин Херингер) и въпреки опозицията на властите скоро е открито новопостроеното църковно здание. През 19. век църквата е тясно свързана с румънското баптистко движение поради общото подпомагане от немските баптисти.


Другата църква, възникнала непосредствено от работата на назначените книжари от Британското библейско дружество, е баптистката църква в Лом. В основата на служението там е Яков Клунд, който заедно със съпругата си Регина започва първите събрания в дома си. Първите вярващи, приели водно кръщение в Лом, са Филип Каменов и Георги Искренов през 1877 г.


През следващото десетилетие обществото се увеличава и през 1893 г. е закупена сграда на брега на Дунав, където са преместени службите. Сред повярвалите в църквата през този период са бъдещите дългогодишни служители на евангелското движение Сава Лечев, Георги Чомонев, Спас Стефанов.


През 1894 г. църквата е поета от пастор Васил Кьосев, повярвал в Тулча и завършил семинария в Шефийлд. Той е и първият български баптистки служител, подпомаган от американска организация – Американски баптистки мисионерски съюз (АМВU). Бързото нарастване на църквата предизвиква злобата на местни свещеници и граждани. На 19 февруари 1895 г. побесняла тълпа щурмува сградата по време на неделната служба и я разрушава до основи. Библии, песнарки и всичко, намерено в църквата, са изхвърлени в реката, вярващите са малтретирани, а пастор Кьосев по чудо се спасява от линчуване.


Това събитие не плаши баптистката общност в Лом и през 1898 г. на специално закупено за целта място е построен нов молитвен дом. Към този момент църквата наброявал 31 души. Многото способни и посветени на благовестието членове на църквата успяват да организират общества в селата Голинци, Ковачица, Расово, Върбово, Гнойница, Ружинци, Стубел, Мокреш, както и в градовете Берковица и Фердинанд (дн. Монтана). Църквата в Лом по това време се явява една от най-активните и плодоносни евангелски църкви в България.


Християните от църквите в Русе и Лом са в основата на възникването на баптисткото общество в София. През 1888 г. в София се преселват семействата на Трайко Порецов от Русе и Спас Стефанов от Лом. Следствие от тяхното благовестие започват събранията в къщата на Павел Бонков.


Първите водни кръщения в София са извършени от пастора на русенската църква Васил Марчев през 1892 г. Първият пастор на баптистката църква в София е проповедникът от Русе Христо Марчев. В резултат на неговото служение през този период се ражда и баптистката църква в Костенец. Скоро след това обаче смъртта на съпругата му довежда до заминаването на пастор Марчев за Германия.


Служението продължава с нестихващо усърдие и в архива на Дирекцията по вероизповеданията е запазено протестно писмо от 126 жители на квартала „Ючбунар” от 1894 г. Там буквално се посочва къщата на Трайчо Порецов като основно място за служение, но се казва и „че в целия Ючбунар на всяка улица има по една тяхна черква”. Описани са и кръщенията на новоповярвалите в местната река. Подписалите писмото открито заявяват, че ако властите не прекратят баптистката дейност, „ще разрушим черквите и ще ги изгоним от целия Ючбунар”. Въпреки сериозната опозиция успешното благовестие на софийските баптисти продължава. Църквата в София е поета от пастор Васил Кьосев през 1898 г.



Следва


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2021 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават