E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 19.11.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Създаване на българската протестантска мисионерска организация


Институт за българска протестантска история, 13.12.2006



Създаването на първите конгрешански и методистки църкви предопределя перспективата, в която ще се развива българският протестантизъм. Макар първите плодове да са следствие на жертвоготовността на американските и английските християни, на посвещението и таланта на мисионерите, за всички служители на евангелското движение е ясно, че Протестантската църква в България би достигнала плодотворна зрелост едва когато е в състояние без външна помощ да посреща своите организационни, образователни и не на последно място материални нужди.


Още преди създаването на самостоятелна българска държава през 19. век българските протестанти правят решителна и далновидна стъпка за създаването на самостоятелно Българско евангелско благотворително дружество. Събитията, свързани със създаването на тази организация, се развиват след преместването на Американското мисионерско училище от Пловдив в Самоков през 1872 г., където то продължило своята дейност при по-добра материална база и с амбициозна програма под името Американска богословска семинария. В основата на проекта за създаването на организацията стои визията за тази институция, която има българският евангелски служител Андрей Цанов. Самият той бил възпитаник на мисионерското училище в Пловдив, а през 1871 г. завършил колежа „Хамилтон” в САЩ. След кратко учителстване в Разград А. Цанов се установява в Самоков. Идеята му е да се създаде организация, която да работи за разпространението на евангелската вяра и етика сред българския народ, като същата организация да подпомага финансово църквите, евангелските издания и мисионери за все още недостигнатите населени места. Тази идея намира гореща подкрепа у Никола Бояджиев, Иван Тонджоров, Никола Матинчев, Никола и Иван Чакалови, Михаил Поптодоров, Васил Караиванов. Съмишлениците започнали събрания, на които избистрят своите идеи и набелязват конкретните стъпки за започване на проекта. След изготвянето на проектоустав на дружеството са разпратени покани до вече функциониращите български евангелски църкви.


Така се състоял първият събор на Българското евангелско дружество между 16 и 19 юли 1875 г. в Самоков. Първите проекти, които дружеството стартира, са подпомагането на вестниците “Зорница “и “Домашен приятел” и субсидиране изданията на чуждестранните библейски общества с цел постигането на достъпни за българите цени.


Основаното през 1875 г. Българско евангелско дружество просъществува около 80 години до налагането на сталинистката диктатура в България. В определени години броят на членуващите в него български евангелски християни надвишава 1000 активни дарители. В годините на своята дейност дружеството придобива вестник “Зарница”, построява своя сграда в центъра на София и молитвени домове в редица български градове, които се ползват от различни евангелски деноминации, построява и поддържа евангелски книжарници и пътуващи книжари, субсидира редица издания за духовна литература. Сред значимите проекти на дружеството е и поддържането на свои евангелизатори.


През 1917 г. е създаден и пенсионен фонд за българските евангелски пастори, който обезпечава достойни старини на служителите на българския протестантизъм. Фондът е заграбен от тоталитарната комунистическа власт при национализацията .


Създаването и дейността на Българското евангелско дружество показват ангажимента и жертвоготовността на българските протестанти за евангелското дело в България. Дружеството е създадено в момент, когато изцяло се разчита на финансиране от американските мисии и свидетелства за етиката на българските протестанти, негови създатели и членове, развита от основния волунтаристичен библейски принцип “по-блажено е да даваш, отколкото да получаваш”. Дружеството е високо ценено от американските и английските мисионери, които виждат в него бъдещ заместник на Бостънския борд и Методистката мисия. Това чисто българско дело прекрасно демонстрира единството на Българската протестантска църква и способността на българските евангелски християни от всички протестантски общества да работят за обща кауза отвъд деноминационните прегради, същевременно запазвайки своята верска идентичност. През годините в дружеството членуват стотици конгрешани, методисти, баптисти и петдесятници, като организацията подкрепя проекти на различни църкви.


Българското евангелско дружество носи ценно идейно и практическо послание към днешното поколение български протестанти. Създадено е във време, когато българската евангелска общност е десетки пъти по-малобройна от днешната, българският народ е в многократно по-тежка ситуация, без да има дори своя държавност и с неясна перспектива тя да се създаде изобщо. Неговите създатели обаче безстрашно декларират своята вяра в бъдещето на българския народ и в необходимостта българските християни самостоятелно да изграждат своите институции и да се грижат за спасението на своя народ с възможностите, които Бог им е отредил. Очевидно неговите създатели са предпочели по-трудния път на жертвата, усилието и риска пред уютната възможност да уповават за всяко развитие на даренията от чуждестранните християни. Българското евангелско дружество се явява и пример за това, как въпреки различната деноминационна принадлежност българските протестанти са способни да развиват безкористно общи проекти и да се жертват за тях, въпреки че конкретната облага в много от случаите остава за “чужда” деноминация. Същевременно тези съвместни проекти са лишени от нездрав и безпринципен екуменизъм и не заличават идентичността на църквите. По един зрял начин дейците на това уникално дружество си дават сметка, че многообразието създава условия за по-големи успехи на евангелското дело, когато не е движено от тесногръди сепаратистки мотиви. В умението да се постига този баланс се състои всъщност силата на Българската протестантска църква


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават