E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 19.11.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Методистката мисия в навечерието на Освобождението на България


Момчил Петров, 16.10.2006



Историята на създаването на първите български протестантски църкви в Банско, Меричлери и Ямбол показва, че ключово значение за успеха на евангелското дело има непринуденото ангажиране на българите в изграждането на първите църковни общности. На север от Стара планина в българските земи, където отговорна за благовестието е мисията на Методисткатa епископална църква, процесът на установяване на евангелски български църкви е значително по-бавен.


Първата църква, плод на работата на методистката мисия, е в град Тулча. Там още през 1860 г. Флокен успява да обърне към методизма група молокани (разпространено в Русия неконформистко християнско движение през 19. век). Впоследствие в същия град е създадена методистка община и сред немскоезичното население. Първите българи обаче са спечелени от Албърт Лонг по време на неговото пребиваване във Велико Търново, а впоследствие и от Претиман в Шумен. При установяване на методистките мисионерски станции в българските градове, а впоследствие и при разгръщането на просветна дейност около тях се сформира общност от български последователи.


След оттеглянето на Лонг и Претиман в Цариград усилията им са продължени от Гавраил Илиев, който се заселва в Свищов. След кратък престой там той привлича последователи, като използва всяка възможност да пътува и проповядва и в други населени места.


През 1865 г. методисткият епископ Томпсън посещава методистката мисия и придружен от Лонг, пътува до Тулча и Свищов. Към момента на това посещение Гавраил Илиев вече служи на група от 15 души, които посещават неговите събрания. Насърчен от успеха в Тулча и Свищов, епископ Томпсън обещава да изпрати нови трима проповедници за Търново, Шумен и Русе, но до такова разгръщане на дейността така и не се стига.


През 1870 г. Флокен оставил свой заместник от средите на руските методисти в Тулча и заминал на евангелизаторска работа в Русе. Агресивното и враждебно отношение на част от русенци принудило Флокен да замине за Америка през 1871 г. През 1872 г. Лонг предприел нова обиколка в Северна България и констатирал разрастване на работата в Руската методистка църква в Тулча и в ръководеното от Гавраил Илиев събрание в Свищов.


През 1874 г. Флокен се завръща в Русе и започва богословски курсове. Сред посещаващите курса бил Стефан Генчев от Ловеч. Впоследствие той е изпратен да проповядва в Ловеч, а Гавраил Кръстев се премества от Свищов в Плевен. Това е и първото разрастване на методисткото служение. Част от завършилите курса в Русе започнали служение като пътуващи книжари.


Същата година България била посетена от Харис – новия методистки епископ, отговорен за мисията, а след това посещение били изпратени за постоянно пастор Лансбъри в Свищов и пастор Чалис в Русе. Съпругата на последния била лекарка и нейното безкористно служение на русенци стопило много от пречките пред благовестието в града.


През 1876 г. в Русе се състояла първата годишна конференция на Методистката църква в България. Към този момент методистки служения сред българите били започнати в Свищов, Русе, Ловеч, Плевен, Орхание (дн. Ботевград), Видин и Лом, както и в солиден брой по-малки селища (напр. с. Айдемир, Силистренско, и др.). Редом с методистките мисионери служели българите Г. Илиев, Н. Войнов, Й. Цветков, Т. Начев, Т. Николов, Й. Джумалиев. Въпреки сериозното разпространение на служението и внушителните помощни дейности, като откриването на училища, броят на спечелените за евангелската вяра българи от методистката мисия бил сравнително малък – общо към този момент около 100 души.


Причините за това са няколко. На първо място, методистките мисионери са далече по-слабо ангажирани с евангелизаторска дейност в сравнение с мисионерите в Южна България. Практически успехът на мисията е плод на постоянството на Флокен и Гавраил Илиев, подкрепяни от д-р Лонг от голяма дистанция. Мисията хвърля огромни усилия в просветителска и благотворителна дейност, но това не увлича българите в евангелската общност. Тук вероятно дава своето отражение по-консервативната йерархична структура на църквата за разлика от конгрешанските църкви в Южна България, където самата същност на църквата е в самоуправлението на българските евангелски общини. Докато евангелските църкви в Южна България избират своите ръководства, колективно взимат важните решения и са увлечени активно в изграждането на общността, методистите на север в голяма степен остават в сянката на инициативите на официалните църковни служители. Методистките мисионери в много по-малка степен успяват да ангажират българите в църковния живот и макар самите мисионери да бъдат благодетели на мнозина, Методистката църква в значително по-слаба степен от Конгрешанската предразполага българите да се приобщят към нея. Една огромна част от българите, докоснали се до евангелското благовестие и станали причастни на служението на методистките мисионери, никога не правят решителната крачка да се присъединят към Методистката църква.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават