E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 19.11.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Денят на Реформацията


Момчил Петров, Весела Илиева, Доний Донев, 31.10.2007

Малцина са българите, които знаят, че 31 октомври по традиция е църковният Ден на Реформацията.

Това е денят, в който през 1517 г. Мартин Лутер заковава 95-те си тези на вратата на Витенбергската катедрала. За евангелските църкви в Европа датата приема значението си след сключването на Вестфалския мир, с който се слага краят на 30-годишната война в Европа между католици и протестанти. С договора от Мюнстер през 1648 г. европейските евангелски църкви се институционализират като независими, а графствата и държавите с преобладаващо протестантско население са признати за легитимни в правото им на суверенно съществуване. По време на Реформацията и Просвещението България се намира под османско робство. Въпреки интензивните контакти на българските католици около П. Парчевич и П. Богдан с католическа Европа националноосвободителните ни стремежи остават неподкрепени отвън през 17. и 18. век. България е изолирана от протичащата църковна и произлязлата от нея обществена реформация. Църковните и обществени процеси протичат под масирани опити за хегемония на Гръцката православна църква и активно елинизиране. Стремежите на С. Врачански и П. Хилендарски да стимулират изграждане на църковна и национална идентичност не дават веднага успешни резултати. Българското възраждане е бавен, постепенно добил форма и цел процес, който едва в последната си фаза, от 1800 г. до Освобождението, постига собствена специфична интензивност. Около 1800 г. и в първите две десетилетия на 19. век се заражда и българският протестантизъм. Особеното в това явление е началото му – то е резултат от усилието на прогресивни православни българи за реформи в църквата и обществото, т.е. не е процес, внесен директно отвън или насилствено. Началният реформаторски момент се изразява в търсене начини за изчистване на църквата от суеверие, закостенялост и ритуалност, в стремежите за служение на модерен роден език и в желанието за активен християнски живот, чиито етика и морал да служат прогресивно на обществото. Паралелно на тези процеси на територията ни започва активна чуждестранна мисионерска работа. По-късно се развива българо-чуждестранна мисионерска дейност, докато българският протестантизъм се еманципира и започва да строи традиции върху положения богословски и етичен фундамент. Българските протестанти имат своето историческо място и значителен принос в борбите за национално освобождение и за освобождението на Македония, за развитието и обособяването на прогресивното културно и обществено- политическо развитие у нас и в развитието на икономиката ни. Протестантите взимат дейно участие в организирането на младата българска държава. Много наши министри, държавни служители, общественици и учители са възпитани в прочутия Роберт колеж в Цариград – евангелското учебно заведение със забележителна репутация. Протестантски е първият български вестник “Зорница”. Приносът на протестантите за Възраждането и историята ни е свързан, разбира се, преди всичко с пълния превод на Библията (1871) на модерен български език. Но и с цялостната книжовно-просветителска работа, изграждането на училища от модерен западен тип, които изместват килийните, изграждането на култура и архитектура, които връщат родината ни до западната, към която е принадлежала исторически до Османското робство. Наред с това мисионерите и българските протестанти съдействат силно и за запазването и укрепването на българското народностно съзнание. По време на погромите на Априлското въстание през 1876 г. протестантските мисионери и българските протестанти ще предизвикат с петициите и делегациите си в Западна Европа и САЩ обръщане на погледа към България. Изнасянето и разгласяването фактите за кланетата води до преразглеждане на отношението към страната; вследствие на тази дейност само година и половина по-късно западните сили подкрепят окончателно каузата на българите за национално освобождение и независимост. Социалната дейност е област, в която отново протестантите правят първите крачки у нас – първите детски градини и сиропиталища с училища за деца и юноши до 16 години са протестантски. Болници и домове за бедни се изграждат и ръководят от протестанти. Икономическото и банковото дело се развиват под влияние на западния и българския протестантизъм, като финансистите и предприемачите ни следват преобладаващо в протестантски страни – в швейцарски, немски и английски учебни заведения. Преки и интензивни връзки с протестантите имат много български творци и общественици, между които Иван Вазов и Петко Каравелов. С д-р Ригс и д-р Лонг над превода на Библията работят Петко Р. Славейков и Христодул К. Сечанов. За него Пенчо Славейков пише: “Преводът на Библията туря край на езиковата безредица и на боричкането на разни наречия за първенство.“ Ст. Михайловски е не по-малко директен: “Българският превод на Библията – протестантското издание – е най-грамотната книга, що имаме в езика си.“ Продължава

« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават