E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 19.11.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Периоди в протестантската история на България


Момчил Петров, Весела Илиева, Доний Донев, 20.09.2005



Постмодерните предизвикателства и стандарти, пред които българската държава е поставена днес, са свързани с протестантската ценностна система, култура и мироглед, наложени от присъствието на пуритани на Балканите. Отговорите на предизвикателствата, пред които българското общество е изправено днес, в много отношения са свързани със сблъсъка на ценности, който българската нация преживява в процеса на национално възраждане, модернизация и индустриализация. Именно присъствието на пуритани на Балканите прави така, че мирогледът, който е особено ефективен за стандартите на модерната и постмодерната епоха, да бъде достъпен за българите.

Началото на това присъствие е трудно определимо. Допускането на по-ранна дата чрез славянските корени на хусистите и ранните реформатори е малко вероятно поради естествената разлика между Католическата църква и протестантските църкви. Тъй като Реформация в католическия и православния контекст са две твърде различни динамики, влияние на протестантизма върху дадена православна национална общност означава начало на протестантско присъствие в православната държава едва след като това присъствие започне да променя Православната църква и държава. Исторически доказателства за такъв вид процеси в България не съществуват преди началото на 19. век, когато на територията на Балканите, населявана от българи, са създадени първите протестантски общества благодарение на американско, на британско и на руско библейско дружество. Началната дата на протестантството в България се базира на най-ранните опити за превод на Библията на български език. Именно чрез превода на Библията протестантското влияние се разпространява във всички сфери на българския живот, както определят и следните периоди в техния хронологичен ред:

1815–1839 г. – Мисионерски период.

Ранни мисионерски опити за намиране преводачи на Библията и организиране на общества. Характеризира се с връзки с Православната църква, превод на библейските текстове, първия български буквар (1824 г.), първата българска печатница (1837 г.) и първите протестантски обращенци сред българите.

1840–1878 г. – Възрожденски период.

Влиянието на протестантските мисионери и българските протестанти за преоткриване на българската идентичност води до цялостна реформа в българския език и граматика, начало на издаването на българска книжнина и въвеждане на единна образователна система. Въздигането на българския патриотичен дух и създаване на атмосфера за изява и разпространение на българската възрожденска мисъл включва и борбата за независима българска църква, Априлското въстание и освобождението на България от турско робство. Това е времето, в което излизат първото българско списание (1844 г.), първият български вестник (1846 г.) и се изгражда първата българска библиотека (1856 г.). През 1871 г. Марин Дринов преоткрива Паисий. В същия период са създадени и първите протестантски мисии (16 юли 1858 г.), първите български протестантски църкви (26–27 август 1871 г.) и първите български протестантски училища.

1879–1920 г. – Следосвобожденски период.

Основаването на Третото българско царство, представяне на България в световен план. България е разделена от Берлинския конгрес (1879 г.) и частично обединена през 1885 г. Фердинанд Сакскобургготски, български княз от 1887 г., води със себе си протестантски семейства и лютерански капелан. Почти всички съществуващи протестантски деноминации затвърждават своите позиции в България през този период. Създадени са първите православни и протестантски църкви и мисии в Америка (1907 г.). Фердинанд става цар на България през 1908 г. Създадени са Обединени евангелски църкви (1909 г.). България участва в Балканската (1912-1913 г.), Междусъюзническата (1913 г.) и Първата световна (1914–1918 г.) война.

1921–1944 г. – Обединителен период.

По-важните събития са:
● през 20-те години на 20. век – кризата в Конгрешанската църква, породена от либералното богословие и навлизането на петдесятното християнство в България;
● през 30-те години – опитът за обединение на Конгрешанската и Методистката църква, преследването на Евангелската петдесятна църква от властите и отношенията на Евангелската петдесятна църква с другите протестантски църкви в България.

По-важните теми от този период включват: отношението на българските протестанти към политическите събития от 30-те и 40-те години на 20. век, тоталитарните идеологии, подкрепата на евангелските църкви за борбата за национално обединение, спасяването на българските евреи, евангелския пацифизъм и Втората световна война.

1945–1989 г. – Тоталитарен период.

Този период, така тъмен и широко неизвестен, е богат на протестантска история. Той включва закона за религията от 1949 г., пасторския процес, поставянето на протестантските църкви извън закона, гонението на църквата и формирането на нейната теология и практика като преследваната църква.

1990–2005 г. – Посткомунистически (постмодерен) период.

Падане на Берлинската стена, преход към демократично общество и пазарна икономика. Открито и продължаващо духовно съживление, съпроводено с посттоталитарна опозиция, плурализъм, западни доктринални течения. Характеризира се с навлизане на постмодерна култура и практикуване на посткомунистическа идеология, създаващи социално-икономически напрежения с пряко отражение върху протестантските евангелски църкви в България в посткомунистическия преходен период.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават