E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 23.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Библията на Цвингли


Д-р теол. Доний К. Донев, 06.03.2010

 <font color=red>Библията на Цвингли</font>

Един от ранните водачи на Реформацията е Улрих Цвингли (1484–1531 г.) – швейцарски богослов, поставил началото на т.нар. реформирана традиция. Цвингли е единственият сред водещите реформатори, който не е наследен от протестантско движение, носещо името му. Въпреки това неговата представа за Реформация става основа за по-късните процеси за промяна на църквата. В 67-те тезиса, публикувани преди диспут в Цюрих през януари 1523 г., Цвингли пише: „(15) В Евангелието цялата истина явно се съдържа. (18) Христос, Който пожертва Себе Си веднъж на кръста, е достатъчна и вечна жертва за греховете на всички вярващи. Следователно литургията не е жертва, а възпоменание на единствената жертва на кръста. (57) Светите Писания не казват нищо относно чистилище.“

Неговата критика върху съществените разлики между практиката на Католическата църква и богословието на ранните християни започва малко след встъпването му в монашество през 1506 г. Цвингли се запознава с трудовете на Еразъм Ротердамски и до 1519 г. – годината, в която Карл V се възцарява, реформаторското му богословие не е завършено. Възгледите му са формирани директно върху текста на Библията, който Цвингли поставя в центъра на своето служение и работа. По същото време му е поверена най-голямата църква в Цюрих и заедно със съсредоточената власт това поставя върху него огромна отговорност. Докато Лутер запазва множество елементи на католическата литургия, Цвингли опростява ритуалността в проповед и причастие максимално като перманентни елементи на богослужението, а свещениците задължава да се обличат като миряни.

С подобна решителност внася реформи и в политическия живот на страната, които по-късно Калвин и неговите последователи ще заимстват като парадигма за държавно управление. Цвингли следва модел за единство между църква и държава, но докато в Испания и Италия църквата доминира над държавата, в Швейцария тя е подчинена на градските власти. Така се създава християнска църква с републиканска организация, а военното наемничество е забранено. През 1522 г. Цвингли убеждава градския съвет да забрани всички религиозни обичаи и празници, които не се намират в Библията. Забраната е стриктно наложена върху всички жители на Цюрих.

На първия диспут Цвингли цитира Библията в оригинал като суверен авторитет в междуцърковния спор. Той стига дори до обвинение срещу Лутер в липса на библейско основание в някои от богословските му твърдения. Този начин на работа ще повлияе върху пораждането на едно ново радикално движение – анабаптисти.

През цялото време Цвингли работи с текста на Библията и нейния нов превод на говоримия немски език. Подобно на Лутер, в своите 67 тезиса той декларира авторитета на Библията над църквата и църковната традиция. В резултат на работата му с библейския текст части от Новия завет на т.нар. Цюрихска Библия излизат от печат в периода 1525–1529 г. изпод пресата на Кристоф Фрошауер. Цялото издание е завършено през 1531 г. с увод, написан лично от Цвингли, обобщение на всяка глава и над 200 гравюри.

Традиционно преводът се преписва на Цвингли и неговия колега Лео Юд, но носи отпечатъка на нарочно формиран екип от преводачи, които наричат себе си Пророческо училище (Prophezey). То функционира в състав от всички свещеници и ученици по богословие в Цюрих, като група за екзегетично изучаване на библейския текст, която се събира всеки работен ден на седмицата. Целта е богослужебен превод на Библията на говорим немски. При работата на Пророческото училище Старият завет се чете първо от латинската Вулгата, след това от еврейски и най-накрая от гръцката Септуагинта. Едва след това се подготвя преводът.
Специално за целта Цвингли започва да изучава еврейски през 1522 г. Подобен преводачески механизъм е използван и при превода на Новия завет. Освен оригиналните езици Цвингли използва и вече готови части от още незавършения превод на Лутер, което му помага да завърши превода 5 години по-рано.

Преводът на Старя завет търпи ревизия през 1540 г., а на Новия завет – през 1574 г. Номерирането на библейските стихове става едва през 1589 г. Първоначално езикът на цюрихския превод е писмен вариант на горноалеманското наречие (швейцарски немски), но през 1665 г. е изместен от стандартен немски, като пълна ревизия на текста е направена десетилетие по-късно от Йохан Каспар Улрих. Ревизираното издание съдържа подробен коментар, тълкувание и конкорданс. Това издание става известно като Библията на Цвингли. През 1817 г. е преиздадено от Цюрихското библейско и мисионерско общество, а нова ревизия следва през 1868 г. с второ фотокопийно издание през 1892 г.

През 1907 г. следва нова детайлна ревизия, целяща критично издание на текста. Направата й отнема повече от десетилетие, а резултатът е нов превод, издаден през 1931 г. През 1984 г., по случай 500-годишнината от раждането на Цвингли, Цюрихският синод инициира нова ревизия, която скоро се превръща в проект за нов превод на цялата Библия. Завършена е 23 години по-късно, а официалната версия излиза от печат през юни 2007 г.

« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: TAI9RkZcG2
публикувано: 21.06.2016 02:49:34 часа

I guess finding useful, reliable inotimafron on the internet isn\'t hopeless after all.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ЗА БИБЛИЯТА
Нов дословен превод на Новия завет
Обещаната земя
„И Словото стана плът”
Берия
Църквата в Коринт
Църквата в Рим
Църквата в Солун
Галатия
Човешкият пример за съзнание Христово
За портите
Кеносис – примерът на Христос
Човешкото управление
За благовестието
Времето на съвестта
Основаване на църквата във Филипи


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават