E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Сряда, 26.07.2017 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Кеносис – примерът на Христос


Георги Гърдев , 22.07.2011

<font color=red>Кеносис – примерът на Христос</font>

Никоя друга част от Посланието до филипяните не е получила такова внимание от богословите, както християнският химн, намерен във 2:6–11. Този перикоп е бил разискван и преглеждан от всеки възможен ъгъл. Може ли наистина това да е ранен християнски химн? Ако да, то каква е структурата му? Как трябва да бъде преведен? Почти всеки един от стиховете може да бъде преведен по няколко начина. Дори и ст. 5 е под въпрос. Буквално преведен, казва: „имайте този начин на мислене – сред вас е в Исус Христос”. Към глагола трябва да бъде добавено относително местоимение (който, което, които) и затова може да бъде преведен по два начина: „имайте този начин на мислене, който е подходящ за някой, който принадлежи на Христос” или „имайте този начин на мислене, който е показан чрез примера на Христос.” В контекста на цялото послание вторият превод е по вероятен. Павел е искал филипяните да следват примера на Христос.


 


Повечето богослови определят Фил. 2:6–11 за християнски химн или ранна християнска изповед. Имало е опити химнът да бъде реконструиран, но просто няма достатъчно информация и мненията се различават. Един учен предполага, че това е химн с 6 стиха, всеки имащ 3 реда, друг пък, че са 3 куплета с 4 реда всеки и т.н. Възможно е също Павел да е съчинил тези думи в момент на писане на посланието, като те са се отнасяли специално за ситуацията във Филипи.


                


Има множество възможни хипотези относно произхода на химна. Някои богослови виждат връзка с Адам по отношение на идеята за държане равенство с Бога (ст. 6). Други пък виждат връзка с Божия слуга в Исая (ст. 7). Трети определят основата на този химн в разбирането за съществуващата преди творението Божия мъдрост в еврейската традиция. Най-накрая са и тези, които виждат идването и възнасянето на гностичния спасител като основа за този химн. Това, последното, е невъзможно, но идеята за Адам, за Божият слуга и за Божията вечно съществуваща мъдрост са възможни, дори и може да е смесица от всички тях, понеже те не се самоизключват.


 


Някои термини от стиховете са подложени на интензивни дебати и дискусии. Първата фраза се намира в ст. 6, където се казва „трябва да държи равенство с Бог.” Гръцката дума зад този термин е `ρπαγμός (харпагмос). И може да означава „нещо, до което да се добере” или „нещо, което вече го е имал”. Ако се вземе първата версия, това би означавало, че Исус не е бил равен с Бог и дори не се е опитвал да се добере до това равенство. Вторият вариант би показал, че Исус, бидейки равен с Бог, не се е вкопчил в това равенство. Трета възможност е тази фраза да означава нещо, което винаги е било на разположение на някого. Тази възможност би показала, че Исус винаги е имал възможността да бъде равен на Бог, но просто не е искал да се възползва от това. Вместо това „се отказа от всичко” (ст. 7). Гръцката дума буквално е „изпразни се” (κενω).


 


Този език за изпразването довежда до термина кенотично богословие, което казва, че по един или друг начин Исус се е изпразнил/излял от своето Божествено равенство с Бог във въплъщението. Въпросът тогава е от какво точно се е изпразнил? От Божествените Си атрибути? От славата Си? Подобни въпроси пропускат мисията на Христос. Изпразни се, означава, че Христос се е излял, пожертвал се е заради другите, като се е направил на нищо. Следователно идеята не е, че Той се е отказал от Божествеността Си, а че напълно се е отдал и раздал за мисията, за която е дошъл.


 


Друг термин, който е важен, е образ на слуга (ст. 7). Думата, преведена на български като образ, е гръцката μορφ. Това е същата дума, използвана в ст. 6, където се казва, че Исус е бил в „Божи образ”. Самата дума носи значението „някой, който споделя сърцевината, характера на някой друг”. Думата, преведена като „слуга”, е буквално „роб” (гр. δολος). Исус взе природата на роб. Когато се говори, че Исус е бил подобен на човеците и е бил в образ на човек, не означа, че Той не е бил човек, а по-скоро, че не може да бъде напълно описан по човешки. Въпреки че е 100% човек и имащ подобие на човек, Той е бил повече от човек, понеже е запазил Божествената Си природа. Затова казваме, че Исус Христос е богочовек, който е 100% човек и 100% Бог.


 


Останалата част от ст. 8 е трудна за разбиране. Исусовото смирение е точно това, което Павел е искал от филипяните. Това е същата дума, използвана в ст. 3. Подчинението е разковничето. Исус, вторият Адам, се подчини на Божията воля (Рим. 5:19). Той се подчини до смърт на кръст, „затова и Бог Го превъзвиши”. Интересно е тук използването на думата „превъзвиши”. Буквално преведена думата περψωσεν е „супер/хипер възвиши”. Възможно е Павел да е искал да каже, че Исус е бил възвишен на по-висока позиция от тази, която е имал преди. Ако това е така, то най-великият статус би бил статусът Му като Господ. Преди Той е споделял пълното Божие същество, но само след възкресението и превъзвишаването Си може да бъде прославен като Господ. Климаксът на този християнски химн е именно християнската изповед, че Исус Христос е Господ. В римските колонии по света се е учело и проповядвало, че императорът е Господ. За християните има само един Господ Исус Христос, който е едно с Бог и споделя Божието господство.


 


Това, което наблюдаваме в този химн, е много важно за християнската изповед и нейното развитие. Ако Посланието до филипяните е писано 50 години сл.Хр., това означава, че толкова рано в историята на християнството е вече била налична христологична изповед. Тя е наблягала на шест неща:


 


Христос е съществувал преди сътворението.


Той е едно с Бог.


Изпратен е на света.


Въплътен е в човешка плът.


Превъзвишен е до дясната страна на Бог.


Неговата основна титла е Господар.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: Novae1
публикувано: 23.09.2013 10:41:05 часа

Щом като Исус е 100'' човек и сто'' Господ, то от това следва, че като син на Господа, следва - да се има предвид, че Господ по онова време - е Pontifex Maximus -Октавиан Август. Той е негов син и самият той не го отрича, а го твърди постоянно. Има и друго. Ливия, съпругата на Октавиан Август обикновено историците приемат, че е починала през 29 година преди новата ера. Но една книга за Август на полски учен доказва, че тя даже надживява неговата кончина от 14 г. от новата ера. Исус, след успешната битка с Вителиус също е провъзгласен за Pontifex Maximus и е председателствал Сената от 24 сенатори-вижте Йоан Богослов. Колкото до Кивата, това е понятие вмъкнато от французите, които доста време са били царе на Йерусалим. Кивот значи на френски: \"QuiVote\" - преведено \"който гласува\" иначе казано, злокобно предупреждение срещу онези, които търсят републиката, при която се гласува. Новгород в Русия е първата република преди франките за завладеят Йерусалим. Това е само една бърза щтриха, за сведение и ориентировка.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ЗА БИБЛИЯТА
Нов дословен превод на Новия завет
Обещаната земя
„И Словото стана плът”
Берия
Църквата в Коринт
Църквата в Рим
Църквата в Солун
Галатия
Човешкият пример за съзнание Христово
За портите
Кеносис – примерът на Христос
Човешкото управление
За благовестието
Времето на съвестта
Основаване на църквата във Филипи


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2017 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават