E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 23.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Семейства и типове новозаветни текстове


Д-р теол. Доний К. Донев, 07.06.2006



Локалните новозаветни текстове (текстове, преписвани и използвани в определена географска област) се развиват в ранната църковна история във или около големите антични центрове, като Антиохия, Александрия, Рим, Картаген, Константинопол. Нови преписи са били нужни за използване в новосъздадените църкви и този процес обуславя нуждата от постоянно преписване на ръкописите и тяхното последователно разпространяване, а с това и появата на множество текстови вариации, придружаващи тези процеси.

Характеристиките на един локален текст са по-трудно идентифицирани, когато той е повлиян от други външни варианти. В ранните ръкописи обаче се забелязва тенденция към развиване и запазване на определен локален тип вместо безразборно компилиране на различни групи от текстове.

Днес учените идентифицират различни типове текстове, запазени под формата на новозаветни ръкописи, чрез сравнение между техните характерни четения и цитати от църковните отци. Наличните новозаветни текстове се класифицират по произход в четири основни групи, наричани семейства или текстови типове: александрийски (неутрален), западен, кесарийски и византийски.

Александрийски (неутрален) текст
Александрийският текст, наричан от Уескот и Хорт неутрален, обикновено се счита за най-верния препис, запазил характеристиките на оригиналния текст. Този препис е аскетично кратък или в повечето случаи вариантите, които предлага, са по-кратки от тези на други преписи. При него липсва граматическа и стилистична полировка, характерна за византийските преписи. В началото за главните текстови свидетели се смятат само Сodex Vaticanus (B) and Сodex Sinaiticus. Но новооткритите Бодмер-папируси (най-вече P66 и P75, преписвани в края на 2. век) дават доказателство, че александрийският текстов тип е съществувал като архитип още в началото на 2. век. Сахидските и бохарски версии също съдържат типични александрийски варианти.

Западен текст
Западният текст, разпространен в Италия, Гаул (Галия), Северна Африка и дори Египет, може да бъде проследен до средата на 2. век. Използван е от Маркион, Тациян, Ириней, Тертулиян и Киприян. Към него спада египетският папирус P38 (300 г.) и P48 (края на 3. век). Най-важните гръцки преписи от западен текстов тип са Сodex Bezae (D) (5.–6. век, съдържащ Евангелията и Деяния на апостолите), Сodex Claromontanus (D) (6. век, съдържащ Павловите послания) и Сodex Washingtonianus (W) (съдържащ Марк 1:1–5:30 от края на 4. век).

Главната характеристика на западните текстове е готовността за перифразиране. Думи, фрази и дори цели изречения са свободно променяни, изпускани или прибавяни. Този процес понякога цели хармонизация между използваните варианти, а в други – включването на материали от апокрифи или традиционни текстове. По тази причина новозаветните преписи от западен тип често са по-дълги от останалите. Ето защо е изненадващо, че множество западни варианти изпускат края на Евангелието от Лука и няколко други места, които присъстват дори в аскетичните варианти на александрийските преписи.

Въпреки че в края на 19. век някои учени предпочитат тези съкратени варианти като по-автентични, Уескот и Хорт ги наричат „западни неинтерполации” (букв. невключвания). На базата на Бодмер-папирусите много учени днес считат тези варианти като ненужни отклонения от оригиналния текст. Проблемът по използването им е очевиден, особено при Деяния на апостолите, която книга в западния текстов тип е 10% по-дълга.

Кесарийски текстове
Кесарийските преписи, които възникват в Египет, са пренесени в Кесария от Ориген, където са използвани от Евсевий и др. От Кесария са пренесени в Ерусалим, където са използвани от Кирил и арменската диаспора в града. Вероятно арменски мисионери пренасят текста в Грузия, където повлиява на грузинската версия и на унциален гръцки ръкопис от 9. век, известен като Сodex Koridethi (Q).

В последствие промените в кесарийските преписи са многобройни. Предполага се, че те са смесица от източен текстов оригинал от около 3. век с характерни западни и александрийски варианти. Забелязва се стремеж към елегантност в стила на изразяване, което е характерно за византийските текстове. Подобни текстове са запазени до днес. Техният произход е антиохийски. Това са старосирийски преписи, включващи синаитски Евангелия и цитати в трудовете на Афраат и Ефрем.

Византийски текстове
Византийските текстове, наричани още сирийски (Уескот и Хорт), коине (Вон Соден), еклезиални (Лейк) и антиохийски (Роупс) са между най-късните новозаветни текстови семейства. Характеризират се с яснота и пълнота на изразяване. Множество грешки от предишни ръкописи са поправени, а определени езикови трудности са представени алтернативно. Конфронтиращи се източници са представени като обобщаващ вариант (конфлация), който хармонизира различните четения.

Крайният текст е завършен в Антиохия Сирийска и пренесен в Константинопол, откъдето е преписван и разпращан по цялата Византийска империя. Той е най-добре представен от Сodex Alexandrinus (съдържащ Евангелията, Деянията на апостолите, Посланията и Откровението), по-късните унциални ръкописи и огромен брой минускулни ръкописи. Ето защо с малки изключения на ръкописи, запазващи ранния текст, от 6.–7. век до пресата на Гутенберг (1445–1456) византийският текст е считан за авторитарен, заради което е и широко разпространяван. Именно византийският текст става основа на първите печатни издания на гръцкия Нов завет. За нещастие византийският текст, с който ранните издатели работят, е късна вариация, съдържаща множество грешки, неточности, което от своя страна води до множество от текстовите проблеми, които остават неразрешими и до днес.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: 6hMHhY7aU
публикувано: 10.05.2017 06:28:34 часа

I tried viewing your website in my blercbarky and the format does not seem to be right. Might wanna check it out on WAP as well as it seems most cellular phone layouts are not really working with your website.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ЗА БИБЛИЯТА
Нов дословен превод на Новия завет
Обещаната земя
„И Словото стана плът”
Берия
Църквата в Коринт
Църквата в Рим
Църквата в Солун
Галатия
Човешкият пример за съзнание Христово
За портите
Кеносис – примерът на Христос
Човешкото управление
За благовестието
Времето на съвестта
Основаване на църквата във Филипи


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават