E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Събота, 25.11.2017 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Кога, колко и как да обичаш


Венцислав Бонев , 13.02.2012

<font color=red> Кога, колко и как да обичаш </font>


Двама близки приятели се срещнали. Поводът бил наближаващият католически празник Свети Валентин или, както го наричат, Празника на влюбените. Момчето търсило съвет от своя добра приятелка, какво да купи за подарък на момичето, което обича.


– Все още не знам какво да й купя за Свети Валентин. Знам, че този ден е специален, но какво да бъде? – казал той


– Защо си мислиш, че само този ден е специален? – попитала тя.


<font color=red> Кога, колко и как да обичаш </font>

– Понеже е Денят на влюбените и се празнува почти в цял свят – отговорил той.


– Когато обичаш един човек, не би ли трябвало всеки ден когато си с него да е специален за теб? – попитала тя.


 


Точно това е въпросът, който може да си зададем днес. Кой ден е празник на нашата любов в живота ни? Денят, в който предложиш брак и получиш съгласие, или денят на сватбата? Какво ще кажем за деня, когато ни се е родило първото дете, или деня на първата годишнина?


Това, което днес можем да видим, е, че много хора се сещат за това, колко е специален човекът до тях, в определени дни и празници. Но не мислите ли, че това е лицемерие?


Преди време гледах един филм. В него една двойка празнуваше своята 30-годишнина. Мъжът се изправи и хвана микрофона. Там, пред всички техни приятели, той призна, че обича своята съпруга по същия начин, по който я е обичал и преди 30 години. Всички започнаха да ръкопляскат. Но на какво ръкопляскаха? На факта, че неговата любов не беше пораснала?


Днес думите „Обичам те“ са станали като някакво клише, което човек употребява, без много да се замисля всъщност какво е любовта.


Спомням си, че преди година гледах едно предаване и там питаха ученици, дали вярват в любовта. Отговорът на почти всички беше или „Не“, или „Съществува само във филмите“.


Можем сами да забележим, че хората са изгубили вяра в съществуването на любовта. Обаче въпреки това на 14 февруари много от тях ще празнуват точно нея. Това не ви ли изглежда безсмислено?


Една от най-големите нужна на човека е нуждата от любов. Днес хората се опитват по всякакви начини да задоволят тази потребност. И се замислих, че няма как да говорим за истинската любов, ако не погледнем към Източника. Един от апостолите записва: „Който не люби, не е познал Бога; защото Бог е любов” (І Йоан 4:8). Може ли да си представим съществуването на любовта без Бога? От тези думи на ап. Йоан можем да разберем защо хората са спрели да вярват в любовта. Защото или никога не са познали нейния Източник, или са спрели да вярват в Него. Възможно ли е някой да познава какво е истинската любов, ако не познава Бога?


Гръцкият философ Платон казва: „Любовта е стремежът на хората към съвършенство, след като две души се допълнят до едно хармонично цяло“. Днес ние откриваме същият този стремеж в хората, но, уви, все по-често този стремеж завършва с развод. Кое се е променило? Ако отново погледнем към думите на ап. Йоан, можем да видим, че, изглежда, нищо не се е променило. Бог продължава да бъде Източникът на любовта, но хората продължават със свои усилия да се стремят към нея. Как е възможно да има хармония и цялост, ако Бог не присъства в нея? Как може да съществува истинска любов между хората, ако неин източник не е Бог?


Една от най-големите грешки на човечеството е, че иска да постигне всичко, но без Бога. И пак се връщаме на празника Свети Валентин, но нека погледнем какво казва историята за този ден.


Според Католическата енциклопедия от 1908 г. има поне трима светци, наречени Валентин, и всички те са били мъченици и са записани под датата 14 февруари. Връзката между свети Валентин и романтичната любов не е спомената в нито един ранен исторически документ и се счита чисто и просто за легенда. За първи път се прави асоциация между свети Валентин и романтичната любов през 14. век в Англия и Франция. Там хората вярвали, че на 14 февруари птиците се ухажвали. Това можем да прочетем в литературните произведения на Джефри Чосър от 14. век. В едно от тях той пише: „Това се праща на Свети Валентин, когато всяка птица идва и избира своя другар“. Сега можем донякъде да добием представа, откъде започва всичко с този празник.


Въпросът, който трябва пак да си зададем, както в началото е: кой ден е празник на любовта в нашия живот? Кога се радваме, кога сме благодарни, кога оценяваме този, за когото казваме, че обичаме?


Истинската любов не зависи от празници. Това не е повод тя да порасне и да се развие. Всеки човек сам решава кога, колко и как да обича някого. Но преди това трябва да кажем, че любовта е дар от Бога и Той е нейният Източник.


И накрая можем да заключим, като кажем, че Свети Валентин е просто един ден, в който ние можем да обичаме някого малко повече от предишния ден, но любовта не се ограничава в един ден, а израства с всеки следващ.


 


 


 


 


 



« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: Vasilka Rangelova
публикувано: 21.02.2012 14:21:26 часа

Diskutira se sa Bozhijta Liubov -Koga-Vinagi,dori i neprijtelite si,kolko-beskrai. . . i kak -c zjloto ci carze i c vsi4ko koeto imash - tova e Bozhij model na Blagosloven zhivot. Amin


от: Венцислав Бонев
публикувано: 15.02.2012 18:58:53 часа

Г-н Неделчев прочетох повече от три пъти коментарът ви и реших да отговоря. Според мен във вашето мнение има сериозни пропуски и аз искам да изкажа своите доводи. Ще започна като копирам това, което вече сте написали: „Но аз гледам с насмешка на онези, за които това е спънка и не използват празника, за да го осветлят с ценностите, които християнският светоглед предоставя. Такива хора са все още с детинско разбиране и имат нужда да четат повече история и богословие. Разбира се, че любовта не зависи от празници. Също толкова вярно е, че и вярата не зависи от празници. Но Христос не случайно празнуваше всички юдейски празници, нито пък завеща на ранната църква честването на Господната трапеза. ” Първото, което мога да забележа е отношението ви към самата статия. Това говори за вас като човек до колко обективно можете да изложите своите аргументи. Самата етика ни учи, че човек трябва да уважава чуждото мнение, а не да гледа на него с предрасъдък и насмешка. Според вашата логика, щом Христос е празнувал юдейските празници, то и нашата вяра не зависи от това кои празници ние празнуваме, аз тук виждам голямо библейско разминаване. Не можете да сравнявате юдейските празници с днешните празници. Тяхното предназначение ги е свързвало с Бога, докато в много от днешните празници има окултни наченки. Можем ли да празнуваме Трифон зарезан, ако вярваме че юдейския му еквивалент е Праникът на първите плодове? Св. Валентин и Коледа не се различават като празници в това отношение, че припомнят на хората да се обичат, да бъдат заедно. Но това означава ли, че и ние трябва да празнуваме Коледа? Вие казвате: „Нека не се лъжем обаче, че фактът, че сме повярвали в Христос автоматично ни е направил по-обичащи от всеки невярващ. Именно това разбиране би трябвало да е основата, която ни позволява да насърчаваме изразяването на любов дори на Деня на влюбените, колкото и несъвършено и объркано да го правят много хора. Християните би трябвало да одобряват и насърчават и най-беглия проблясък на истина в нашето общество, като с кротост и мъдрост осветляват и липсващите аспекти на тази истина. “ сега следва да ви задам един въпрос. Святият Дух, Който влиза в човека, който приеме с чисто сърце Христос, не му ли помага да обича повече от невярващите? Или вие вярвате, че и дори след като са повярвали в Христос християните, въпреки новорождението са на същото ниво като невярващите? Кое точно одобрявате и насърчавате в празникът Свети Валентин? Аз предполагам, че вие насърчавате и одобрявате самият повод – хората да се обичат. Но според вас как днес двама млади хора ще отпразнуват Св. Валентин? Не мога да се съглася с вашият модел на мислене поради следната причина: ако хората имат несъвършенна и объркана представа за любовта, че аз трябва да ги подкрепям. Опитвате се да одобрявате и подкрепятя несъвършен модел, докато аз искам да им покажа съвършенния модел, тоест любовта „агапе“. Затова защитавам думите на ап. Йоан, който казва: „Който не люби, не е познал Бога защото Бог е любов” (І Йоан 4:8). Искам да ви помоля, да погледнете оригиналния гръцки език и да види тук за каква любов става дума. Понеже вие говорите за друг вид любов - „филео“ или „сторге“, а аз говоря за „агапе“. И съм сигурен, че разбирате, че любовта „агапе“ е плод на Святия Дух и никои човек не се ражда с възможността да обича с нея, поради грешната човешка природа. Но вие казвате: „Не знам дали правилно разбирам идеята на автора на статията, но като че ли в нея се промъква представата, че само християните могат да обичат истински. Надявам се никой не си го мисли наистина. Вярно е, че Бог е източникът на всяка любов, също както е източникът и на всяко добро. Но това по никакъв начин не означава, че само християните са приематели на тези добри дарове. Най-малкото е достатъчно да се огледаме и да видим колко много християни има, чията любов е изключително слаба, плитка и егоистична. А същевременно колко много нехристияни има, които имат чудесни семейства, обичат съседите си и помагат на онези, които са в нужда. Способността да обичаме действително ни е дадена от Бога, но тя спада към онези дарове, които в християнското богословие се наричат \\\"обща благодат\\\" и са достъпни за всички човеци. “ Изглежда не сте разбрали замисъла на това, което съм написал. Намирам и друг богословски пропуск: „Но Христос не случайно празнуваше всички юдейски празници, нито пък завеща на ранната църква честването на Господната трапеза. “ Наистина ли мислите, че Христос не е завещал на ранната църква честването на Господната трапеза? „и, като благодари, разчупи и рече: Това е Моето тяло, което е [разчупено] за вас туй правете за Мое възпоминание. Така взе и чашата след вечерята и рече: Тая чаша е новият завет в Моята кръв това правете всеки път, когато пиете, за Мое възпоминание. “ 1 Кор. 11:24,25 След такъв сериозен пропуск, аз не мога да призная вашето богословие. Тази грешка и самият факт, че не сте проверили 1 Йоан 4:8 за каква любов става дума са достатъчни доводи да преценя до колко вашия съвет: Четете повече богословие и история – го правите и вие! Искам да кажа, че тук не се заяждам с вас, а само анализирам коментарът ви. Съгласен съм с повечето от нещата, които сте написали и вярвам, че мотивът ви е бил искрен. Вие казвате: „Християните би трябвало да одобряват и насърчават и най-беглия проблясък на истина в нашето общество, като с кротост и мъдрост осветляват и липсващите аспекти на тази истина. “ Докато аз предлагам, да не се съобразяваме с един деградирал модел на любов, а да покажем съвършенния. Като казвам това, не отричам факта, че хората могат да се обичат с „филео“, „сторге“ и „ерос“, но аз говоря за друг тип любов, която е в следствие от вяра в Христос. Това е причината, поради която цитирам ап. Йоан, не за да отрека любовта, която хората могат да изпитват помежду си, а да насоча вниманието към тази любов, която могат да получат като плод от Святия Дух. Когато написвам статията, аз не отричам възможността, че ние християните можем да осветлим с хората ценностите, които християнството предлага. Това, срещу което заставам е модела на мислене всред обществото. С уважение: Венцислав Бонев


от: Андрей Неделчев
публикувано: 15.02.2012 12:41:20 часа

Разбира се, че много може да се пише срещу комерсиализацията и пошлостта на Денят на влюбените, така както го представят медиите и търговците в наше време. Харесва ми желанието на автора на публикацията по-горе да надхвърли клиширания и лишен от смисъл патос, който ни залива на този ден. От друга страна, именно християните би трябвало да са развили умението да \"изкупват\" всякакви такива празници, които са изгубили първоначалния си замисъл, или пък въобще никога не са го имали. Нима не може същите аргументи да се използват и срещу празнуването на Рождество Христово? Нито самата дата е свързана с действителното събитие, нито пък много от традициите свързани с нейното честване имат християнски смисъл. Но аз гледам с насмешка на онези, за които това е спънка и не използват празника, за да го осветлят с ценностите, които християнският светоглед предоставя. Такива хора са все още с детинско разбиране и имат нужда да четат повече история и богословие. Разбира се, че любовта не зависи от празници. Също толкова вярно е, че и вярата не зависи от празници. Но Христос не случайно празнуваше всички юдейски празници, нито пък завеща на ранната църква честването на Господната трапеза. Спокойно можем да кажем, че любовта не зависи и от сватбата. Но всеки трезвомислещ човек е наясно, че ритуалите и специалните дни са инструмент, който подпомага развиването на отношения, тяхното осмисляне и емоционално изразяване. И не на последно място, включва всичко това в контекстта на общността. Защото нищо, от онова, което правим, чувстваме или пък взаимоотношенията, които изграждаме, не засяга само нас, а и всички други, с които по един или друг начин сме свързани. Не знам дали правилно разбирам идеята на автора на статията, но като че ли в нея се промъква представата, че само християните могат да обичат истински. Надявам се никой не си го мисли наистина. Вярно е, че Бог е източникът на всяка любов, също както е източникът и на всяко добро. Но това по никакъв начин не означава, че само християните са приематели на тези добри дарове. Най-малкото е достатъчно да се огледаме и да видим колко много християни има, чията любов е изключително слаба, плитка и егоистична. А същевременно колко много нехристияни има, които имат чудесни семейства, обичат съседите си и помагат на онези, които са в нужда. Способността да обичаме действително ни е дадена от Бога, но тя спада към онези дарове, които в християнското богословие се наричат \"обща благодат\" и са достъпни за всички човеци. Християнството дава нова рамка, в светлината на която можем да разбираме и изразяваме любов, а така също и преживяването на Христовата любов към нас и другите ни подтиква да обичаме. Нека не се лъжем обаче, че фактът, че сме повярвали в Христос автоматично ни е направил по-обичащи от всеки невярващ. Именно това разбиране би трябвало да е основата, която ни позволява да насърчаваме изразяването на любов дори на Деня на влюбените, колкото и несъвършено и объркано да го правят много хора. Християните би трябвало да одобряват и насърчават и най-беглия проблясък на истина в нашето общество, като с кротост и мъдрост осветляват и липсващите аспекти на тази истина. Голяма глупост е това, че твърде много християни се хващат за липсващото и така го разкритикуват, че не става ясно дали са доловили и частицата истина, която е била там. Вместо да впечатляват с това колко пълноценен и богат е животът им, християните по-скоро правят впечатление на комплексари, които критикуват всяко несъвършенство в културата ни (а защо изобщо бихме очаквали културата ни да е съвършена?), защото в действителност са дълбоко неудовлетворени. Твърде много \"християнски\" материали на този ден звучат сякаш са писани от стари моми и ергени. . . :-)



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ХРИСТИЯНСКА МОЗАЙКА
„Личностите на 2011 година”
Да се научиш да обичаш
Какво се случва с децата на преследваните християни?
Растящите църкви в Китай отслабват властта на Комунистическата партия
Кога, колко и как да обичаш
Бракът според Божия план
Звездата на американския футбол Тим Тибоу свидетелства за вярата си в Бога
Шест причини, поради които младите хора напускат църквата
Няма сътрудници на ДС в три от протестантските общности
Искам дете
Кой ни прави празника?
Поредната равносметка
За какво най-много съжаляват хората на прага на смъртта
Новата ера – ерата на Христос
Той взе на Себе Си образ на слуга


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2017 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават