E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Четвъртък, 18.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Развитие на евангелското благовестие в Македония до 1878 г.


Институт за българска протестантска история, 30.11.2006

<font color=red>Развитие на евангелското благовестие в Македония до 1878 г. </font>

Едно от най-трагичните събития в новата и съвременна история на българската нация е съдбата на македонските българи. Останали извън пределите на българската държава след Берлинския конгрес, македонските българи се явяват основните потърпевши от двете национални катастрофи, следствие на което са подложени на насилствена подмяна на националното си самосъзнание в Гърция и бивша Югославия. Стотици хиляди македонски българи напускат окупираната си от гърци и сърби родина и поемат пътя на изселничеството към свободните български земи. Днес наследниците на македонските българи мъчително търсят баланс по тясната пътека между бездната на етническия конфликт с все по-нарастващата албанска общност и пропастта на икономическата стагнация и липсата на ясни перспективи за развитие. След като националистическите бесове и безчувствието на Великите сили провалиха идеята за Македония като обща държава на българи, гърци, албанци, турци и сърби, днес македонците с български корени отчаяно се борят за оцеляването на своята държава.


Историята на протестантството в Македония хвърля светлина върху миналото на народа на Македония, защото съдържа в себе си безпристрастната оценка на чужди на балканските национални конфликти лица – американските мисионери. Изследователите са удивително единодушни, при все че темата засяга толкова непримирими позиции за миналото на самоосъзнаващите се днес като македонци, то протестантските мисионери са схващали делото в Мизия, Тракия и Македония винаги като едно мисионерско поле сред единния български народ. За благовестието сред населяващите Македонската област са използвани изключително българските протестантски преводи на Библията и мисионерите не са чувствали никаква необходимост и нужда от издаването на Библията на някакъв друг език или диалект. До Освобождението на България от османско владичество не е имало никакво, дори и формално разделение между мисионерската работа сред българите от днешните предели на България и тези от Македония.


Макар първата постоянно действаща мисионерска станция в Битоля да е открита чак през 1874 г., поне десетилетие преди това градът е посещаван от американските мисионери от станциите в Пловдив, а впоследствие и от Самоков. В първата постоянна мисионерска станция в Македония първите мисионери са Л. Бонд, И. Берд, Е. Лак и В. Кларк. Мисията скоро открива дом за сираци, както и девическо училище. Абсолвентите на американските мисионерски училища в Пловдив и Самоков постъпват като учители в българските училища в македонските градове и села, така „словом и делом” свидетелствали за спасението в Христос. Трябва да отбележим, че американските мисионери от изградените станции в българските земи са активни сред българското население в Македония, докато сред гърците са полагани отделни усилия. Така например в Солун е съществувала отделна гръцка евангелска църква, която не била плод на усилията на самоковската мисионерска станция.


Служението на протестантите подкрепило еманципацията на българското население в Македония от асимилационните домогвания на гърците, имащи за главно оръжие Константинополската патриаршия. Донасянето на българския превод на Библията, както и разнообразната духовна литература, издавана от протестантските мисионери на български, дали мощен тласък на българския народностен дух. Макар православната Българска екзархия да била създадена, огромната част от населените с българи територии в Македония оставали под властта на Гръцката патриаршия. В тази обстановка българите със симпатия приемали служението на протестантските мисионери. В контекста на конфликта с Константинополската църква множество граждани на Кукуш преминават към протестантизма през 1875 г. В същата ситуация възникнала и протестантската църква в Струмица, където гръцкият владика набедил двама българи, четящи Библията на български, за бунтовници. Последните били затворени в Солунския затвор, което само затвърдило в тях убеждението, че трябва да търсят по-автентичен израз на библейската вяра от религиозната институция, която ги преследвала заради българското им национално съзнание. Така през 1878 г. започнали първите евангелски събрания в Струмица.


Историята на евангелското българско дело в Македония в годините между Освобождението на България и войните, в които македонските българи са завинаги откъснати от историческото развитие на българската нация, ще проследим допълнително. Настоящото изложение за началото на евангелското благовестие в Македония има за цел да покаже, че днешните евангелски общества в Македония имат за свои бащи във вярата църкви, спечелени от българския превод на Библията и изградени от родолюбци, самоосъзнати в стремежа си да срещнат Христос, незатъмнен от религиозните институции, тероризиращи ги заради националното им чувство. Макар българските евангелски църкви в Македония да имат за свои членове и албанци, те никога не поставят под съмнение факта, че са служители на благовестието сред българския народ. В този смисъл протестантското благовестие в Македония е още едно свидетелство за стремежа на мисионерите и техните български последователи да служат както за вечното спасение на българския народ, така и за тържествуването на истината и справедливостта в конкретния исторически момент, сред конкретните предизвикателства, пред които е изправена българската нация.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: МЛАД _ПАПАЗ_ПРЪЦАУГАЗ_ОТЦУ_ СТАНКИЦА
публикувано: 14.04.2008 09:41:52 часа

Отче Станкица, па лепшо те разбираме джанъм. Ти шо мислиш-дека си само ти на овой свет Македонче? Некой те е заблюдил, 2 000 000 македонци има у Бугария, ама СМЕ СИТЕ ЕТНИСКИ БУГАРИ. У ТОА СПОР НЕМА. ВИЙЕ НЕ ПОСТОЙТЕ! ТОА Е ФАКТ! Разбра ли, Фиром-е?


от: Otec Stanko
публикувано: 10.04.2008 16:16:26 часа

Mnogu Glupa statija, neznam toj sto ja napisa dali ima izlezeno nadvor od tatarskata Bugarija da vidi deka vo Makedonija zivejat Makedonci i koi zboruvaat makedonski jazik a ne tatarski (bigarski), koj e sosema poinakvu druga jazik. Ako moze da ima bugarska drzava, moze da ima i Makedonska drzava i vo neja da zivejat makedonci so makedonska nacija. DA ZIVEE MAKEDONIJA I MAKEDONSKIOT NAROD I MAKEDONSKATA PRAVOSLAVNA CRKVA. (Neznam dali me razbirate, ako ne me rzabirate dovolno ZNACI NE SUM BUGARIN TUKU MAKEDONEC . . . So pocit otec Stanko



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават