E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Неделя, 21.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7


Д-р теол. Доний К. Донев, 07.03.2009

<font color=red>Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7</font>

България в периодичното издание на Методистката църква



„България: Работата в България бе започната през 1857 г., когато Уесли Притиман и Албърт С. Лонг са изпратени като наши мисионери в тази страна. Била е подложена на повече трудности, отколкото която и да е друга наша мисия, бивайки почти унищожена от войни, оставена без постоянен мисионер, изоставена, препълнена, разрушена и построена наново. В края на десетте години нито един член не бе докладван, въпреки че преди четирима руснака бяха нейни членове в края на второто десетилетие. 1877 г. – 44 са докладвани, а в края на третото десетилетие 1877 г. [sic] – 112, и миналата година – 182” (Евангелието във всички земи. 1893, с. 519).



Няколко факта са важни в този изненадващ и все пак твърде окуражителен доклад на мисионерите на Методистката мисия в България.



1.Последната година, записана в доклада, би трябвало да е 1887 г., което е третото десетилетие на работата на мисията и последното цяло десетилетие преди настоящия доклад, издаден през 1893 г. Грешката е най-вероятно печатна, което е явно от предната посочена дата, описана също като 1877 г.

2.Утрояването на членската маса след Освобождението на България показва, че работата под робство е трудна и непостоянна. Мисията е разрушавана, изоставяна и въпреки че е успешна в първите години на служението си сред българите, не успява да задържи постоянна членска маса.

3.Вероятно това е и причината, поради която мисията не записва членове в края на първото десетилетие от работата си, въпреки че, както се вижда от самия доклад, такива е имало. Това означава, че въпреки мнозинството българи, руснаци и други народности, които посещават редовно богослуженията и класовете, организирани от мисията, те не са отчитани като нейни членове до пълноценното завършване на религиозните класове и обучения, които тя предлага. Подобна е ситуацията и с множеството български и славянски методистки мисии в Северна Америка в началото на 20. век, които, въпреки че обгрижват стотици и дори хиляди имигранти, отчитат само няколко от тях като редовни членове.

4.Следващото важно наблюдение в доклада на Методистката мисия е факта, че по правило членове се приемат от Методистката църква, а не от мисията, която се явява център и станция за мисионерските пътувания. Или, казано с други думи, самата мисия не отчита наличието на членска маса, защото те принадлежат към църквата.



Случаят с България обаче е много по-различен, защото Методистката мисия в Търново се явява повече от мисионерска станция. Тя е действащо общество от вярващи, което проповядва, обучава и приема членове според доктрините и практиката на Методистката църква.
Естественото заключение от изложените факти е, че пълноправните членове, редовните посетители или съмишлениците, описани в докладите на Методистката мисия, принадлежат към динамична църква от мисионерски тип. Тя служи едновременно като станция за действащите мисионери и като локална църква с редовни посетители от населението на града. В това число влизат и декларираните в доклада руски говорещи членове, вероятно трансфер от работата на другия методистки мисионер – Флокен в Тулча.



Именно тук трябва да се обобщи въпросът, какво трябва да се разбира под израза „членство“ в докладите на Методистката мисия от 19. век. В тази дискусия трябва да се помни, че самият Джон Уесли конституира членство в методистка църква на основание на тайнството водно кръщение, отхвърляйки конформацията, както е практикувано от Католическата и Англиканска църква. С течение на времето обаче този изчистен модел на приемане е усложнен. Методистката църква влиза в почти вековен спор относно кръщението и приемането на деца и възрастни в църквата. В процеса на дискусия през 1816 г. думата църква е изключена и заменена с думата общество (society – дружество). Включена е обратно през 1836 г., за да идентифицира термина членство с приемането на водно кръщение. През 1874–1877 г. се въвеждат отново няколко нива на обучение преди пълно приемане: 1. водно кръщение, 2. изпитателен срок, и 3. пълно членство. Дилемата за членството е допълнително обременена от партньорството с Конгрешанския мисионерски борд по мисионерското поле. Така например през 1881 г. мисията в Чефо, Китай, приема в Методистката църква 230 нови членове само на основание на „изповед на вяра“. Спорът е отново подновен през 1885–1888 г. по отношение на деца, приели водното кръщение, а крайното разрешение идва едва през 1908 г.



Добре известен е случаят от Генералната конференция през 1864 г., когато при дискутиране на дилемата за приемане в членство към новоизбрания епископ Д. У. Кларк е отправена репликата: „Вие сте още в изпитателен срок, докторе...“ Самият модератор на събранието е гласуван в най-високия ръководен пост на деноминацията, имайки само водно кръщение. Водното кръщение е изискването и за трансфера на членове от други деноминации, без да преминават шестмесечен изпитателен период, както следва: „Ако член в добро положение в която и да е друга ортодоксална църква желае да се обедини с нас, такъв чрез даване задоволителен отговор на обикновените запитвания да бъде веднага приет в пълно членство“ (Дисциплини на Методистката църква. 1869, с. 37).



Именно в този контекст работят методисткият мисионер д-р Лонг и помощниците му. За него е важно, че според Дисциплини на Методистката църква православните българи могат да се приемат като пълноправни членове, без да е нужно да минават през процеси на обучение. Но как да бъдат отчетени в мисионерските доклади в контекста на мисия, към които самите българи едва ли чувстват самопринадлежност?



С тези и много други административни трудности се сблъскват първите мисионери в България. Самото присъствие на тези дилеми обаче недвусмислено показват, че започнатото във Велико Търново не е просто мисионерска станция, каквато вече има в близкия Шумен и която работи без подобни проблеми. Това е явно и от факта, че в самото начало служението в старопрестолния град започва като редовни богослужения сред българите, определяйки своята крайна цел като нова методистка църква. Това обяснява и защо работата, започната във Велико Търново през 1859 г., никога не е описана по начина, по който днес разбираме понятията църква и членство. Въпреки че според самите мисионери новата общност съвсем явно и активно работи, стремейки се да увеличи членската маса, отслужвайки редовни богослужения с църковни тайнства, развиващи образователна и публицистична дейност и заемащи водеща роля в обществения живот на градовете, които достига със служението си.

« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: Тимотей
публикувано: 14.03.2009 01:10:06 часа

А целта на това поръчване е чистосърдечна любов от добра съвест и нелицемерна вяра от които неща някои, като не случиха целта, отклониха се в празнословие . . . [1 Тимотей 1:5-6:]


от: ku
публикувано: 11.03.2009 22:44:29 часа

Dr. Donev ne e doktor po teologia, . . . ot kakvo go e sram.


от: Величка
публикувано: 10.03.2009 18:19:20 часа

значи а\'ф\'тора зима един цитат доказва че е осеян с грешки и после развива фантасмагорична теория базирана на него. Да не забравяма важното на тези статии е да излъжем редактора.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават