E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Четвъртък, 18.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Протестантството в България


Институт за българска протестантска история, 31.10.2008



През 1815 г. мисионерът У. Х. Пинкертон предлага на Британското библейско общество издаването на нов превод на Библията на български език. Идеята му е поддържана от мисионерите Лийвс и Баркър, а по-късно и от Ригс. През 1840 г. излиза от печат Новият завет на новобългарски език в превод на Неофит Рилски. Това събитие е резултат от широката образователна дейност на протестантското движение по българските земи. Построени са мисионерски станции, печатници и училища, които заемат водеща роля в просветата на възрожденска България. Образователната дейност, която следва протестантските идеи и пуританската духовност, обучава ново поколение, което се включва активно в борбата за независима Българска църква и създаването на български евангелски църкви. Когато историческият момент настъпва, българските евангелисти активно се включват в освободително движение, Априлското въстание и сформирането на държавните институции на следосвобожденска България.


Българската Библия


През 1819 г. чрез руския консул в Букурещ Пини и Пинкертон и мисионерите Лийвс и Баркър се свързват с Теодосий Бистрички, който превежда Евангелието според Матей (издадено в Санкт Петербург през 1823 г.). Делото е продължено от Петър Сапунов, който през 1828 г. издава Четвероевангелието в Букурещ. През 1835 г. д-р Ригс се споразумява с Неофит Рилски за изготвянето на нов български превод на Новия завет, който през 1840 г. е завършен и издаден в Цариград. 


Константин Фотинов и Стойно (Сава) Илиев Радулов се включват в ревизирането на текста, тиражиран 9 пъти в няколко издания през 1850 г., 1853 г., 1857 г., 1859 (2) и 1866 г. Фотинов работи върху превода на Стария завет от 1851 г. до смъртта си през 1858 г. Работата му е продължена от българския учител Христодул Костович (Сечан Николов). В  периода между 1862 и 1863 г. в ревизията на текста се включва и поетът Петко Р. Славейков. До 1865 г. текстът на Новия завет е изцяло ревизиран според източнобългарското наречие. След повече от 12 години упорит труд през юни 1871 г. цялата Библия на български език е публикувана в Цариград, с което се поставя началото на национална езикова реформа на българския език.


Протестантите и Българското възраждане


Дейността на протестантското движение в България през 19. век:


·        допринася изготвянето на нов български превод на Библията;


·        въвежда модерни методи на образование и изграждане на национална образователна структура;


·        изгражда мрежа от мисионерски станции;


·        предлага религиозна алтернатива и духовност, базирана на пуританските принципи на вярата;


·        катализира движението за независима Българска църква;


·        организира първите български евангелски църкви;


·        обучава български протестантски свещеници;


·        изгражда българо-американски взаимоотношения;


·        участва в освободителното движение на България;


·        обучава първото поколение български държавници.


Ролята на българските протестанти в освободителното движение


Цифровата формула „1876 – Туркия ке падне” е дело на евангелския християнин Петър Вежинов. Като куриери на Вътрешната революционна организация служат българските евангелски проповедници Велико Петранов от Панагюрище, Н. Бояджиев и Н. Кочев от Пазарджишко, Благо Сарандов и Петър Мусевич от Македония. На чирпанския пастор Петър Дойчев са възлагани важни разузнавателни мисии. Иван Нейков е личен куриер на Георги Бенковски, а В. Караиванов от Чирпан е заподозрян и арестуван от турските власти.


Стефан Балабанов обезпечава голяма част от въстаническите униформи, а Рад Манев (оръжеен майстор) изработва оръжията за въстаниците. Проектът за Черешовото топче е дело на евангелския християнин от Панагюрище, майстор Стоил Финджиков. На решителното събрание в Оборище той е помолен да произнесе молитвата за благословение на делото за освобождението на България.


Роберт колеж и елитът на новата българска държава


Едни от най-видните политически и културни дейци на България, които реформират българската политика и култура през следвъзрожденския период, са завършилите протестантския Роберт колеж. За някои от тях пише „Ню Йорк Таймс” през 1918 г.:


·        Константин Стоилов – министър-председател след Стефан Стамболов.


·        Иван Евстратиев Гешов – министър-председател от началото на 20. век.


·        Петър Димитров – след като се дипломира, преподава в Турция, по-късно като дипломат представя България на международно ниво.


·        Константин Качов – банкер, който многократно работи в правителствата на Източна Румелия и България.


·        Димитър Икономов – работил за няколко български правителства.


·        Стефан Камбуров – офицер, умира през 1882 г.


·        Стефан Панаретов – 43 години професор в Роберт колеж, след това посланик на България в САЩ.


·        Иван Славейков – министър на информацията и печата.


Хронология на протестантството до Освобождението на България


1815 г. У. Х. Пинкертон предприема задачата да открие българи, способни да преведат Библията на говорим български език.


1823 г. Теодоси Бистрички издава нов превод на Евангелието от Матей с помощта на Британското библейско дружество.


1828 г. П. Сапунов издава новобългарско Четвероевангелие.


1840 г. В Цариград излиза от печат Новият завет в превод на Неофит Рилски.


1857 г. В Шумен е основана Методистката мисионерска станция от Албърт Лонг и Уесли Притимън.


1858 г. Чарлз Морз се установява в Одрин заедно с първия българин, приел протестантската вяра – Гавраил Илиев.


1859 г. В Шумен пристигат мисионерите Флокън и Уелнис. В Пловдив се установяват У. Мериам и Дж. Кларк. Лонг започва редовни богослужения на български език в дома си във Велико Търново. В Стара Загора започва работа Теодор Баингтън.


1860 г. В Пловдив е открито първото протестантско училище на територията на България.


1863 г. Основано е Девическото училище в Стара Загора.


1864 г. Първа евангелска църква в София започва дейност под ръководството на конгрешанския мисионер Чарлз Морз.


1865 г. Гавраил Илиев води редовни богослужения в Свищов.


1867 г. Петър Мусевич и Чарлс Морз посещават Банско.


1869 г. В Банско има щатен протестантски проповедник.


1871 г. В Цариград е отпечатан първият цялостен превод на Библията на новобългарски език. Евангелската църква в Банско е учредена със събор.


1872 г. Учредена е Евангелската църква в Меричлери.


1874 г. Учредена е Евангелската църква в Ямбол.


1876 г. Избухва Априлското въстание.


1878 г. Настъпва Освобождението на България.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: Reshvan
публикувано: 15.07.2012 08:42:39 часа

Phenomenal breakdown of the topic, you sohlud write for me too!


от: Континиум
публикувано: 08.01.2009 10:34:46 часа

Не съм толкова вещ в историческите събития коментирани от м2. Имам обаче известна представа за две от съвременните протестантски деноминации в България - на педесятниците и на методистите. Оставам с впечатлението, че те ревнаостно се борят за пространство в умовете на българите, което е повече от похвално и проповедите им са далеч по издържани в логично отношение от бих казал \"заклинанията\" с които се опитват да ни облъчват някои от представителите на традиционното източно православно изповедание. Визирам Пловдивският митрополит Николай и особено изцепката му пред медиите - как той препречил пътя на Папата към олтара в църквата Ал. Невски при посещението му в България преди няколко години. Очевидно според поведението му не става въпрос за вяра и повярване в съкровения смисъл на вярата, а за престараване от младши офицерски състав (примерно взводен командир), пред идващия на преглед армейски командир. Смисълът на 96 те Лутерови постулата по дефиниция изключват подобно поведение, като несъвместимо с целия смисъл на християнството и това се разбира не само от висши теолози, но и от сравнително грамотния средностатистически българин. Ето защо представителите на Ортодокса, никак, ама съвсем никак не следва да са изненадани от загубата на влияние всред същото това българско население. Имитативни поведения от типа на кръстене палене на свещи, реквизити и свързаните с тях ритуали характерни за Ортодокса, в момента не само че не укрепват, но и вредят на вярата в съкровената и същност - имплицитният договор между човек и Спасителя, в днешният си вид те повече или по- малко представляват театрално изпълнение, чиято стойност на дали е сравнима със средностатистическо панаирджийско изпълнение.


от: m2
публикувано: 03.11.2008 17:21:31 часа

Очаквано вече тези статии да са осеяни с грешки. Пинкертън предлага на Руското Библейско Общество да се заеме с превода на Библията на Български след срещата си с Арменския митрополит Григорий, и Молдовския Екзарх Гаврил /в кореспонденцията си от 7-ми Юли 1816г. Идеята му е подържана по-късно от Лийвс и Баркър които нямат нищо общо с РБО и началното /поне до разтърянето на РБО/. И нека отново подчераем Пинкертън, Лийвс и Баркър не са мисионери/колкото и пъти да го повтаряте това докато от репетицията ни промие мозъците/ те са Библейски агенти на Британското Библейско Общество/не са пратени да проповядват и правят църкви а да разпространяват религиозна книжнина/. Като пишете \"Това събитие е резултат от широката образователна дейност на протестантското движение по българските земи. \" с това се подвеждат хората/или авторите са се изпуснали нещо/ до 1844г, поне Американските мисионери нямат дейност сред Българите/книгите от 1840-2 са плод на Британски религиозни агенти/, превода на Теодосий е съхранен в 10тина екземпляра, Сапунов сам превежда и издава. Не съм сигурен тогава за каква \"широка образователна дейност\" става дума. През 1819г. Теодосий започва превод с които са свързани само РБО в лицето на Пинкертън, Патерсън и Хандерсън и нямат нищо общо с Лийвс и Баркър. Да се твърди че Ригс се е свързал със Неофит през 1835г. е също груба грешка. Поне до 1838г. Ригс се намира в Аргос и няма никакъв интерес към Българите. Дори не се свързва със Библейската ни работа до второто издание на Неофитовия превод понеже поне до кум 1841-2 не е знаел езика. Да се твърди че първото издание на Неофитовия превод е правено в цариград е също груба грешка то е издадено в печатницата на Дамянов/+Бруър/ в Смирна. Мисионера Edward A. Wanless пристига в България през 1868г/ и си заминава с Флокън 1871г. това е единствената дата с която могат да се групират.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават