E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Вторник, 23.04.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


СВОБОДАТА НА РЕЛИГИЯТА И ДЪРЖАВНИЯТ ИДОЛ


Виктор Костов, 25.10.2004

СВОБОДАТА НА РЕЛИГИЯТА И ДЪРЖАВНИЯТ ИДОЛ Държавен монопол върху съвестта?

България е място на двоен стандарт. Ако се вярва на популярното обществено мнение, тук живеят най-красивите и умни хора, с най-голям исторически принос за цивилизационното развитие на човечеството. Гостоприемни и трудолюбиви, те обитават най-красивото кътче на Вселената. Ако се вярва на трезвия поглед отвън и на сравнението със свободните граждански общества, българското общество външно се променя, но има сериозни вътрешни противоречия и недостатъци.

Доказателство за двойния стандарт е и състоянието на свободата на религията и съвестта. От една страна, няма гонения на християни и държавни ограничения на религиозната дейност. Дори Конституцията предвижда ненамеса на държавата в делата на верските общности. От друга страна, държавата наскоро (за пореден път) доказа, че държи да владее съвестта на хората, като се намеси в споровете на Православната църква през юли т.г..

От една страна, медиите изтъкват ролята на България като председател на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа. За намесата си в православноцърковния спор обаче българските власти бяха смъмрени от докладчика на американската делегация по време на срещата на държавите от Организацията за сигурност и сътрудничество. Това стана във Варшава в началото на октомври. В доклада си за свободата на мисълта, съвестта, религията и вярата Дорти Тафт призова българските власти да възстановят иззетите имоти от алтернативния синод и да се въздържат да вземат страна във вътрешноцърковния спор, като нарече религиозния български закон от 2003 година “проблематичен”. Провалът в лидерството на България по въпросите на свободното гражданско общество и на свободата на съвестта не беше коментиран широко в медиите.

Свободата на религията и съвестта са основата на свободното общество. Вярата на хората, ценностите, както и възможността да ги изразяват без заплаха от държавата са основание човек да се чувства свободен. За съжаление липсват традиции в българската история за свободата на религиозния избор. Затова днешното състояние на свободата на религията е двойнствено – както много други неща в страната.
Тази двойственост не се дължи само на лошия религиозен закон, но и на липсващата воля у заинтересованите от свободата на религията – вярващите. Евангелската църква като цяло не е радетел за свободата на съвестта и религията. Има две обяснения за това:
1. Подарената свобода невинаги може да бъде напълно оценена.
2. Навикът от миналото, държавата да бъде считана като авторитет по всички въпроси, се прехвърля безкритично към вярата и свободата на религията.

Погрешното разбиране за ролята на държавата и нейната вездесъщност в живота на обществото е бич не само за свободата на съвестта, но и за свободата въобще. Какво общо има държавата с образованието, здравеопазването, благотворителността например? По мое мнение – нищо. Това се доказва и от ниското качество на услугите, предлагани от тези приоритетни за държавата дейности. В същото време държавният монопол в тези сфери е безусловен и непредизвикан от никого. Да, държавата има задачи в опазването на реда, поддържането на войската, събирането на данъците, осигуряването на инфраструктурата, формирането на външната политика. Но чудовищното разрастване на бюрократичния апарат, стигнало крайни размери по времето на комунизма, има и своята духовна страна. Идолопоклонството към една идеология и нейните символи превърна държавата в идол. Хората повярваха, че държавата се грижи за всичко, че тя може и има право да реши всеки проблем. Тази заблуда има и своята удобна страна – освобождава от отговорността за инициатива обикновения човек. Затова той намира извинение за всеки проблем в “некомпетентната държава”. В същото време очите на хората остават затворени за простия факт, че държава и общество не са синоними, а държавата е само една от многото обществени организации и структури.

Семейството например е обществена структура, която е точно толкова нужна за доброто общество, колкото и държавната структура.

Тази теза би трябвало да бъде основна за християнските организации, които целят да повлияят на света около нас с ценностите на Евангелието. Според Конституцията християнските семейства са принудени да предадат децата си на държавно образование (чл. 53, ал. 2 и ал. 6)! Традицията в наложеното държавно образование е да се изучават предмети, в които вярата в Бога и Исус Христос въобще не са фактор. Свободата на съвестта и религията на тези християни – родители и деца – е нарушена под предлог, че държавата знае най-добре как да образова.

Когато разбирането, че държавата има отговор на всяка нужда, се настани необезпокоявано в църквата, тогава идолопоклонството към държавната фикция става не само културен проблем. То става проблем на вярващите и техните организации.

Трудно е да си обясним факта, защо мнозина лидери на евангелски деноминации не възразиха срещу несправедливостите и потисническите разпоредби в новия религиозен закон в България; не се противопоставиха на запазването на дирекция “Вероизповедания” – отживелица от комунистическото време; на централизацията на регистрационния процес (което гарантира улеснен контрол на държавата над вярващите); на противоконституционните правомощия на дирекцията и държавата; на ограниченията в регистрацията на религиозни нестопански организации; на налагането на ограничения и глоби за религиозна дейност, която е защитена и с конституционни норми за свободата на словото, на разпространяването на информация?
Потисническите норми в новия религиозен закон закрепиха държавното вмешателство в живота на църквата. Изглежда, че е само въпрос на време, кога това вмешателство ще започне да дава горчиви плодове и за евангелските църкви. Освен ако не възприемем като сериозна кауза свободата на съвестта и религията.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   РЕЛИГИЯ И ПРАВО
Семейството и християнското възпитание
Европейският съюз подкрепя комунистическата партия
ООН ОТСТЪПВА ОТ СВОБОДАТА НА РЕЛИГИЯТА КАТО ЧОВЕШКО ПРАВО
Даването и вземането на заеми – угодно ли е на Бог? (част 2)
Искат ли евангелските църкви свобода на религията?
Даването и вземането на заеми – угодно ли е на Бог?(част 1)
Свободата на съвестта като търговско понятие
Четири мита относно вярата и свободата на религията в България (част 2)
Четири мита относно вярата и свободата на религията в България (част 1)
Източникът на власт и свобода за църквата
СВОБОДАТА НА РЕЛИГИЯТА И ДЪРЖАВНИЯТ ИДОЛ


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават