E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Четвъртък, 18.01.2018 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Евангелските парацърковни организации в края на 19. век (част 1)


Момчил Петров, 25.01.2008



Специфичната структура на евангелското християнство е предпоставка за възникването на доброволни сдружения на евангелски християни. Те имат за цел да подпомагат определени аспекти от евангелското служение спрямо света или да посрещнат определени нужди на самите евангелски християни. Необходимостта от съществуването на парацърковните организации е породена от по-високата активност и инициативност на евангелските християни, както и от нуждата за обединяване на усилията зад общи проекти на множеството евангелски деноминации. Тук е мястото да посочим, че Бостънският борд, който стои зад Мисията в Европейска Турция, практически е парацърковна организация, която, макар и близка до Конгрешанската църква, набира средствата за своя бюджет самостоятелно, а в дейността му участват християни, принадлежащи на различни евангелски църкви.


Първата българска евангелска парацърковна организация е Благотворителното евангелско дружество, за чието възникване и дейност вече разказахме. Едни от най-влиятелните евангелски организации се явяват Младежките християнски дружества. Първото дружество е създадено в Самоков през 1883 г., като е ползван моделът на световните служения YMCA (Young Man Christian Association) и YWCA (Young Woman Christian Association). Същевременно към отделните църкви се образуват младежки християнски дружества, започва издаването на печатно издание „Младежки вестител”, редактирано от Ст. Бочев. През 1910 г. в София е създаден Съюз на младежките християнски дружества, който развива впечатляваща дейност. В концепцията на МХД е залегнало т.нар. тристранно развитие на личността – духовно, умствено и физическо. Във връзка с това към дружествата съществуват многобройни комисии – религиозна, социална, физкултурна и просветителна. Създават се самодейни състави и библиотеки. Организират се многобройни инициативи, като екскурзии, концерти и състезания.


След Първата световна война младежките християнски дружества се отварят широко за младежите извън евангелските среди и придобиват висок обществен статус. Със заповед на Министерството на народната просвета от 1922 г. се нарежда на средните училища да оказват пълно съдействие на дружествата. Младежко християнско дружество е учредено и към Софийския държавен университет. От днешна позиция е трудно да оценим какво огромно влияние е имала дейността на МХД за промяната на облика на тогавашната българска младеж. Трудно е да си представим, че често дейността на МХД е била единствената възможност на младежите да се докоснат до дейности извън всекидневната борба за насъщния. Интересен факт е, че спортове, които днес са част от всекидневието ни, като волейбола и баскетбола са наложени в България от чуждестранни и български служители на МХД.


Младежките християнски дружества са поредният принос на евангелската общност за формирането на модерното българско общество. Една идея, започнала като чисто евангелска, е оценена от широки обществени кръгове и официалните власти и се разчита на нейното благотворно въздействие за предпазване на младежта от погрешни лични решения и влияние на разрушителни идеологии. Очевидно ръководителите на МХД успяват да дефинират точно областите, в които могат да бъдат полезни, както и точната дистанция спрямо евангелските църкви, на които принадлежат, за да достигнат с дейността си максимално широк кръг лица.


Друга мощна парацърковна организация са Женските християнски дружества. Първото дружество е основано в Пловдив от мисионерката Ана Монфърд през 1880 г. и носи името „Скобелева” – на името на майката на героя генерал от Освободителната война. Дружеството е насочено към милосърдна дейност, организираните членки се оказват в помощ на стотици нуждаещи се от материална и чисто човешка подкрепа. Трябва да си дадем сметка, че към началото на своето съществуване едва ли е имало други женски организации сред българите. Женските християнски дружества, освен с непосредствената си практична дейност, влияят и върху процесите на еманципация на жените, на осъзнаването им като равноправни в социално отношение личности, допринася за придобиването на увереност и самочувствие от хиляди жени относно техните способности да бъдат полезни в широк кръг обществени дейности. След Първата световна война към женските християнски дружества се създават женски мисионерски дружества, които имат за цел подпомагането на църковните служения и благовестието. По този начин тази организация остава тясно свързана с Евангелската църква и демонстрира своето убеждение, че най-висшето благодеяние, което може да бъде направено на този свят, е споделянето на Благата вест.


« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



М н е н и я

от: Кирил
публикувано: 25.01.2008 21:46:28 часа

Надденоминационните организации или парацърковните, както са наречени в статията, винаги са имали голям принос за благовестието. Днес също има такива-аз се сещам за 4-5 ,а те сигурно са повече към настоящия момент,но защо ли ефекта от тях е по-слаб или едва забележим. Всичко си има своето обяснение и причини. Тук аз не ги критикувам, напротив-пожелавам им още по-голям успех на Божията нива. Историята ни показва , че има смисъл в тяхното съществуване.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:

E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box






ОЩЕ ОТ:   ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ПРОТЕСТАНТСТВО
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 3: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 2: Молоканите
България в 43-тия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1861 г.) Част 1: Българският Великден
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 2
България в 42-рия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1860 г.) Част 1
„Църквата ще остане независимо от всички предизвикателства към нея”
Жив е, жив е
България в 39-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1858 г.)
В пламъците на гоненията
България в 38-ия годишен доклад на Мисионерското дружество на Методистката епископална църква (1857 г.)
Евангелието във всички земи (1893 г.) Част 7
Евангелието във всички земи (Част 6)
120 години от основаването на Евангелска баптистка църква – София
20 години от смъртта на п-р Харалан Попов
Честване на 80-годишнината на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2018 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават