E-newsletter  |  RSS
Начало    |   История    |   Връзки    |   Контакти    |   е-вестник
Българско издание  |  English edition
Понеделник, 22.04.2024 г.
Търсене:

За Библията
Християнска мозайка
Събития
Интервю
Християнство и изкуство
Жената и вярата
Взаимоотношения
Някой каза: Да!
Написано от вас
История на българското протестантство
Преводите на българската Библия
Религия и право

Инсталирайте нашия toolbar!


Кълбо и кръст


Габриела Николова, 26.04.2007

<font color=red>Кълбо и кръст</font> Интервю на Габриела Николова
с Мария Иванова, издателство „Омофор”



Защо издадохте книгата на Честъртън „Кълбо и кръст”? Не е ли необичайно православно издателство да издава католически автор?


– Джилбърд Честъртън е известен английски поет, белетрист и публицист, оставил е огромно наследство, огромно творчество в областта на англоезичната литература и публицистика. За нас като православно издателство този автор е истинско откритие като християнски мислител. Той е един от най-признатите християнски апологети в най-ранната история на християнството. Самият автор е открит отдавна от издателство „Омохора”, тъй като това е втората му книга. Първата му книга, която направихме достояние на българския читател, е „Вечният човек”.


 


Какво точно ви грабна в тази книга?


– Още от първата страница ме грабнаха неподражаемият стил на Честъртън, начинът, по който те въвежда в изключително причудлива атмосфера, въздействаща със своята символика, със своите образи. Нещо повече – книгата не само въздейства, но достига директно до сърцето на читателите, няма начин да останеш безразличен към историята, в която те въвежда. В случая романът „Кълбо и кръст” представлява 20 сюжетни разказа с водещи персонажи на ревностния католик Макклейн и войнствения атеист Търнбу. Финалът на книгата не решава техния спор. Интересното е, че стилът на Честъртън е да не дава директен отговор, а да оставя спора отворен, като очертаващ образа на модерния свят.


 


Интересното е, че в този роман има апологетични елементи, защото спорът между атеиста и вярващия е по въпросите на вярата. Успявате ли вие със своите издания да провокирате дебат в обществото на тази тема?


– Това е нашето желание, но вътрешното ни убеждение е, че подобен обществен диалог би се породил единствено когато настъпи вътрешната промяна в отделната личност. Това не е процес, който се задейства революционно – става въпрос за години, които трябва да минат. А и тук ми се иска да вмъкна един интересен анализ, който прави Честъртън за съвременната журналистика. Ето какво казва той: „Една от най-големите слабости на журналистиката като отражение на съвременния живот е, че представлява картина, съставена единствено от изключения. Обявяваме с големи букви, че някой е паднал от строително скеле, но не обявяваме с големи букви, че някой се е качил на скеле. Въпреки че вторият факт е много по-впечатляващ, тъй като свидетелства, че човекът, тази ходеща кула от страхове и тайни, е все още чужденец на Земята, че човекът не пада от скелето, е наистина по сензационно и милион пъти по-естествено, но не може да очакваме от журналистиката да набляга върху постоянните чудеса. Всъщност християнството е едно постоянно случващо се чудо с всекиго от нас и ако характерът на съвременната журналистика е такъв, ние наистина трудно бихме привлекли траен интерес.” Но според мен автори като Честъртън успяват да уловят интереса на журналистката в този тип, избирайки полемичния стил, предизвиквайки съвременния човек да отговори, да се включи в проблема, който той поставя.


 


В този смисъл много е интересен героят в лицето на Търнбул, един искрен атеист, готов да застане зад своите убеждения и да провокира дебат. Сякаш днес не е модерно да бъдеш атеист. Всеки втори-трети човек на улицата казва, че е християнин...


– Привлече ме образът на Търнбул заради ревността и искреността, с които излага своите убеждения. Когато убежденията ти са поставени твърдо, ти имаш възможност да надграждаш. Нещо повече – имаш възможност да предизвикаш другата страна да се разкрие и в същото време и самият ти си разкрит за нея.


В съвременното общество наистина липсва тази позиция на изявения атеист. Атеизмът придоби много лица, много образи. Интересното е, че можем да го открием зад религиозни движения, псевдофилософски и религиозни търсения. Ето тук е проблемът на изявената искреност на определената позиция, която предизвиква към диалог и търси разкриването на другия. Искрено търсещият християнин пребивава в общение, каквото представлява молитвата, той постоянно е в общение с Бог. Тази е средата, в която трябва да общува и с другия, различния от него. В тази посока за мен е изключително важно това, което Честъртън дава като насока – да обявим дуел на безразличния човек, на този, който не желае да изяви своята вътрешна убеденост, своето вътрешно търсене, а то неизменно отвежда към Бога. Съвременният човек наистина не е наясно какво е да си атеист, защото не познава личната си вяра. В този смисъл той е много податлив на манипулации и чужди внушения.


 


С тази книга вие излизате извън рамките на православието, като издавате католик. Означава ли това, че могат общовалидни истини на християнството да обединят различните клонове, като православие, католицизъм, протестантство?


– Действително ние, вярващите християни, независимо от принадлежността си към православната, католическата или протестантската общност имаме една обща сфера, един общ проблем, върху който трябва да работим, а именно: да работим за осъзнаването на вярата на нашите вярващи. Това е единственият начин да се справим с фанатизма. Издателство „Омофор”, избирайки Честъртън, следва линията на здравия смисъл и това изразява издателската ни програма и книгите, с които искаме да насочим читателите да напредват, да осъзнават вярата си като личен преживян интимен опит, който те сближава не само с Бога, но и с човека, с ближния.


 


Какви бъдещи проекти да очакваме от издателството?


– В момента подготвяме празничен Катехизис. Нарича се „Въплътилият се Бог” и е посветен на големите Господни и Богородични празници. Подготвяме и други проекти, които предстоят да достигнат до читателите.



« назад

Сподели във Facebook Bookmark and Share



ОЩЕ ОТ:   ИНТЕРВЮ
Молитвата
Църква и държава
Църква и държава
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
Дискусия „Досиетата на ДС – повод за страдание и/или покаяние в евангелските църкви”
В страданието Христос ни носи на ръцете Си
Нов буквален превод на Новия завет
Божите чудеса днес
Карандила – Планината на преображението
„Да си християнин, се иска издръжливост”
Християнството като взаимоотношение с Бога - Троицата
Християнството като взаимоотношение с Бога
Трафикът на хора – съвременното робство


05 Март 2012 г.
Съдът в Ню Йорк удължи правото на църквите да наемат училищни сгради за своите богослужения
Федералният апелативен съд отхвърли опита на Ню Йорк да забрани на църквите да провеждат своите богослужения в сградите на...
05 Март 2012 г.
Църковно служение осигурява помощ за сухите райони на Кения
Лодвар, Кения – Тревата отново е зелена заради дъждовете наскоро. Камили и огромни костенурки празнуват зеленото изобилие....
05 Март 2012 г.
Хората са по-слабо чувствителни към проблемите на християнството в сравнение с другите религии, смята директорът на Би Би Си
Марк Томпсън – генерален директор на Би Би Си, твърди, че хората проявяват много по-малка чувствителност по теми, свързани...
05 Март 2012 г.
Евангелско сдружение в Канада публикува доклад за въздействието на религиозното преследване върху децата
Евангелското дружество към Комисията за религиозна свобода в Канада публикува доклад с подробна информация за характера и ...
03 Март 2012 г.
Какви са религиозните и социални нагласи на британските християни през 2011 г.
Социологическо проучване на фондация „Ричард Докинс” (Великобритания) показва, че британските християни са с преобладаващо...
02 Март 2012 г.
Сирийските християни са поставени натясно, алармират правозащитници
Тъй като Сирия все повече се доближава до етапа, в който ще бъде обявена мащабна гражданска война, очертаващите се перспек...
02 Март 2012 г.
Открит е фрагмент от Новия завет, датиращ от 1. век
След откриването на фрагмент от Евангелието на Марк в Близкия изток, датиращ от 1. век, се появиха още две нови писмени на...
02 Март 2012 г.
Хавайска двойка използва изкуството като възможност да занесе духовна надежда в Япония
Десет месеца след като чудовищното земетресение от 9 степен по скалата по Рихтер и последвалото цунами опустошиха част от ...
01 Март 2012 г.
Проектът за Ноев ковчег в реални размери се сдоби със земя
Последното парче земя, необходимо за построяването на Ноев ковчег в реални размери, бе закупено наскоро в Уилямстаун, Кент...
01 Март 2012 г.
Фондация в защита на семейството започва петиция в защита на традиционния брак
След като правителството на Великобритания насрочи публични консултации за еднополовите бракове, през март 2012 г. Коалици...
01 Март 2012 г.
78-годишна християнка арестувана в Иран
Тайните служби в Иран вземат мерки срещу растежа на християнството и движението на домашните църкви в Иран и арестуват мно...
29 Февруари 2012 г.
Норвегия планира ролята на семейството да бъде поета от държавата
Норвежкото Министерство на семейството, децата и социалните въпроси предложи на правителството да въведе нови критерии за ...
29 Февруари 2012 г.
Изправен пред смъртта, известен пастор преосмисля значението на думата християнин
Вашингтон – Ед Добсън не се бои от смъртта, притеснява се как ще стигне до нея. Добсън е пастор с опит, политически актив...
28 Февруари 2012 г.
Учени твърдят, че постенето ни пази от алцхаймер и паркинсон
Според американски учени редовното постене може да предпази мозъка от дегенеративни болести. Изследователи от Националния ...
eXTReMe Tracker
 

www.evangelskivestnik.net © 2024 Студио 865. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават